Winstgevend Fnac start met aanbod muziekstreaming

Winstgevend Fnac start met aanbod muziekstreaming

Entertainmentketen Fnac leeft nog: binnenkort start de Franse keten met de commercialisering van muziekstreaming. Bovendien is ze weer rendabel: over 2013 kan Fnac een nettowinst van 15 miljoen euro voorleggen.

Er is leven na de dood

In 2011 en 2012 had Fnac 170 miljoen euro aan verliezen geboekt, wat de Franse entertainmentretailer al meerdere doodsverklaringen vanwege analisten opleverde. De boeken- en muziekketen had de overgang naar het digitale tijdperk immers grandioos gemist en werd in de kant gefietst door Amazon, dat zich volledig toelegde op de onlineverkoop van boeken en cd’s.

 

De Franse keten heeft intussen echter ingezet op een transformatie. Om de strijd met Amazon aan te kunnen, werden de prijzen verminderd. Voorts investeerde Fnac in een gloednieuwe distributie zodat klanten sneller bediend konden worden. Tegelijk werd het gamma uitgebreid met duurdere artikelen die geen concurrentie van het internet hebben, waaronder een reeks mobiele telecommunicatietoestellen en papierwaren.

 

Sinds kort gaat de vernieuwing nog verder: het bedrijf gaat nu ook streaming via een betaald abonnement aanbieden en waagt zich daarmee op het terrein van het Zweedse Spotify en het Franse Deezer. Er komen in de praktijk twee formules: de eerste geeft voor 2 euro per maand de mogelijkheid om onbeperkt naar 200 muziektitels te luisteren, de tweede biedt voor 4,99 euro per maand onbeperkte toegang tot de miljoenen titels van de keten.

 

Positieve knik in verkoopcijfers

De omschakeling lijkt aan te slaan. De voorbije jaren kalfde de omzet met 5% per jaar af. In het laatste trimester van 2013 was er echter voor het eerst in drie jaar opnieuw een stijging: na agressieve marketing en promotie werd een vooruitgang van de verkopen met 0,6% opgetekend. Voor het hele jaar bleef de omzetevolutie niettemin nog negatief, met een daling van de omzet met 3,1% tot 3,9 miljard euro.

 

Tegelijk werd nauwlettend toegezien op de kosten. Onder meer via een sociaal plan werden de uitgaven sinds 2012 met 160 miljoen euro verminderd. Dat alles leidde in 2013 voor het eerst sinds jaren tot een positieve cashflow, waardoor het bedrijf niet langer geld verbrandt. Het operationele resultaat steeg zelfs 13% tot 72 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 15 miljoen euro.

 

Topman Bompard blijft voorzichtig

Toch blijft topman Alexandre Bompard voorzichtig: "Onze markten blijven moeilijk. Ze zijn de laatste drie jaar met gemiddeld 10% gekrompen. Kerst was wel goed, maar dit moet zich nog doorzetten."

 

Fnac was geruime tijd een blok aan het been voor eigenaar Kering. Die besloot de keten dan maar van de hand te doen door aan elke aandeelhouder aandelen van Fnac toe te kennen en tegelijkertijd een beursnotering aan te vragen. Die liet hen toe om hun effecten vlot van de hand te doen. Alleen de familie Pinault engageerde zich om 38,9% van het kapitaal te behouden via de holding Artémis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top