Zevende winstdaling op rij voor Samsung

Zevende winstdaling op rij voor Samsung

De achterblijvende verkoop van de nieuwste Galaxy S6 heeft Samsung opgezadeld met een zoveelste daling van de kwartaalwinst. Dat blijkt uit de winstwaarschuwing die de Koreanen de wereld insturen.

"Foute inschatting"

Het Koreaanse elektronicaconcern had zijn nieuwste vlaggenschip, de Galaxy S6, in de markt gezet als dé uitdager van de iPhone, maar de S6 blijkt minder populair te zijn dan de groep zelf verwachtte. De S6 Edge, het broertje met zijn afgeronde schermdesign (foto), slaat dan weer wél aan, maar hier heeft Samsung de vraag onderschat.

 

Volgens de Wall Street Journal had Samsung de productielijnen zo georganiseerd dat het voor elke vier 'klassieke' S6-modellen één Edge-variant kon maken. In werkelijkheid is de vraag naar beide toestellen even groot, waardoor de productie van de S6 Edge de vraag niet kan volgen.

 

8% minder omzet, 4% minder winst

In zijn kwartaalupdate laat het management dan ook weten een operationele winst te verwachten van 6.900 miljard won, omgerekend zo'n 5,5 miljard euro. Dat is dan wel 15% beter dan het eerste kwartaal, maar toch nog altijd 4,03% minder goed dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Daarmee ziet Samsung nu al voor het zevende kwartaal op rij zijn winst afkalven.

 

Eenzelfde trend bij de omzet: die klokte in de periode april tot juni af op 48.000 miljard won (38,56 miljard euro), 2% meer dan vorig kwartaal... maar 8% minder goed dan in het tweede kwartaal van 2014. Op de definitieve cijfers is het nog enkele weken wachten: die zijn voor later deze maand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top