Zwakker kwartaal voorspelt "uitdagend jaar" voor Philips

Zwakker kwartaal voorspelt "uitdagend jaar" voor Philips

Het Nederlandse Philips heeft er een lastig eerste kwartaal op zitten: de omzet daalde van 5,26 naar 5,02 miljard euro en de winst ging van 162 naar 137 miljoen euro. Op de divisie consumentenelektronica na hebben alle activiteiten het moeilijk.

Vooral Healthcare onder druk

Philips-topman Frans van Houten wijt de gedaalde nettowinst aan slechtere operationele resultaten (vooral in China en Rusland) en aan hogere kosten voor de lopende reorganisatie (sinds vorig jaar vloeiden bij Philips bijna 4.000 medewerkers af). De omzetdaling is dan weer in hoofdzaak toe te schrijven aan negatieve wisselkoerseffecten, want zonder valuta-effecten bleef de omzet zo goed als stabiel.

 

Vooral de afdeling Healthcare staat onder druk (omzet -2% op vergelijkbare basis), mede omdat een fabriek in het Amerikaanse Cleveland tijdelijk moest worden stilgelegd nadat de Amerikaanse Food & Drug Administration problemen met scanapparatuur uit die fabriek aan het licht had gebracht.

 

Ook bij de Lighting-verlichtingsdivisie nam de winstgevendheid af vergeleken met vorig jaar, zij het in veel mindere mate dan bij de medische tak. Exclusief wisselkoerseffecten bleef de verkoop stabiel. Hier doet vooral de LED-tak het prima, met een groei van 37%. De Consumer Lifestyle-consumententak wist als enige zowel de omzet (+7%) als de winst te verbeteren.

 

"Uitdagend jaar"

Philips-topman Frans van Houten bevestigde in een toelichting bij de resultaten te verwachten dat 2014 een "uitdagend" jaar zal zijn, al blijft de CEO wel optimistisch op middellange termijn.

 

"Ons meerjarig veranderprogramma Accelerate! zorgt voor veel innovatie, investeringen in toekomstige groei en een bedrijfsbrede focus op betere resultaten. We nemen ook maatregelen om de doeltreffendheid van onze kwaliteitsbewaking te verbeteren. Hoewel dit jaar uitdagend zal zijn houden we vertrouwen dat we de doelstellingen die we ons voor 2016 hebben gesteld, gaan halen", aldus nog Van Houten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top