Zwitserse horlogemakers in zwaar weer | RetailDetail

Zwitserse horlogemakers in zwaar weer

Zwitserse horlogemakers in zwaar weer

September was voor de Zwitserse horlogemakers een maand om zeer snel te vergeten: de dure Zwitserse frank prijst de luxefabrikanten uit de markt en de concurrentie uit de VS wordt groter.

Dure frank en dalende vraag vanuit Azië

Vorig jaar was de Zwitserse horloge-industrie goed voor een omzet van ruim 22 miljard Zwitserse frank (zo'n 20 miljard euro), maar door de dure Zwitserse frank prijst het land zich uit de markt en de exportcijfers voor het derde kwartaal vallen dan ook flink tegen. De Zwitserse horlogefederatie sprak van een "tegenvallende maand september" met een "exportdaling van 7,9%". En dat "werpt een schaduw op de vooruitzichten voor het hele jaar 2015."

 

Behalve de dure Zwitserse frank speelt ook de zwaar teruggevallen vraag vanuit Azië de Zwitserse horlogemakers parten: alleen al de export naar Hongkong ging er liefst 20% op achteruit.

 

Een andere bedreiging voor de alpiene horlogemakers zou de Apple Watch kunnen zijn: volgens marktonderzoekbureau IDC gingen er in het tweede kwartaal 3,6 miljoen over de toonbank (Apple zelf geeft "uit concurrentieoverwegingen" geen cijfers vrij). Tegelijk zagen de Zwitsers hun verkoop in de Verenigde Staten, het thuisland van Apple, met liefst 17,6% teruglopen.

 

Zwitserse horlogefabrikanten als Swatch (slim horloge mét betaalfunctie) en zelfs Tag Heuer (smartwatch in november) hebben het geweer dan ook van schouder veranderd, maar of hun tegenoffensief nog op tijd komt, zal de toekomst uitwijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.