Zwitserse horlogemakers in zwaar weer

Zwitserse horlogemakers in zwaar weer

September was voor de Zwitserse horlogemakers een maand om zeer snel te vergeten: de dure Zwitserse frank prijst de luxefabrikanten uit de markt en de concurrentie uit de VS wordt groter.

Dure frank en dalende vraag vanuit Azië

Vorig jaar was de Zwitserse horloge-industrie goed voor een omzet van ruim 22 miljard Zwitserse frank (zo'n 20 miljard euro), maar door de dure Zwitserse frank prijst het land zich uit de markt en de exportcijfers voor het derde kwartaal vallen dan ook flink tegen. De Zwitserse horlogefederatie sprak van een "tegenvallende maand september" met een "exportdaling van 7,9%". En dat "werpt een schaduw op de vooruitzichten voor het hele jaar 2015."

 

Behalve de dure Zwitserse frank speelt ook de zwaar teruggevallen vraag vanuit Azië de Zwitserse horlogemakers parten: alleen al de export naar Hongkong ging er liefst 20% op achteruit.

 

Een andere bedreiging voor de alpiene horlogemakers zou de Apple Watch kunnen zijn: volgens marktonderzoekbureau IDC gingen er in het tweede kwartaal 3,6 miljoen over de toonbank (Apple zelf geeft "uit concurrentieoverwegingen" geen cijfers vrij). Tegelijk zagen de Zwitsers hun verkoop in de Verenigde Staten, het thuisland van Apple, met liefst 17,6% teruglopen.

 

Zwitserse horlogefabrikanten als Swatch (slim horloge mét betaalfunctie) en zelfs Tag Heuer (smartwatch in november) hebben het geweer dan ook van schouder veranderd, maar of hun tegenoffensief nog op tijd komt, zal de toekomst uitwijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top