Adidas zet volop in op online verkoop

Adidas zet volop in op online verkoop

Adidas zet volop in op online verkoop
Shutterstock

Adidas wil meer gaan inzetten op de online verkoop van zijn producten en sluit daarom een groot aantal winkels wereldwijd. De Adidas Originals Store in Antwerpen - de enige vestiging van het sportkledingmerk in ons land - blijft wellicht behouden.

Focus op online verkoop

Het voorbije jaar noteerde Adidas nog een stijging van zijn online omzet met 57% tot 1,6 miljard euro, maar voor de sportmodegigant is dat slechts het begin: binnen twee jaar hoopt ceo Kasper Rorsted, die in 2016 de overstap maakte van Henkel, de verkoop via e-commerce meer dan te verdubbelen tot 4 miljard euro. Adidas zal daarom flink wat bakstenen winkels sluiten en volop inzetten op de uitbouw van de Adidas-website, “onze belangrijkste winkel wereldwijd”, aldus Rorsted. 

 

Een groot deel van het investeringsbudget voor 2018 (zo’n 900 miljoen euro in totaal) legt Adidas opzij voor zijn digitale activiteiten, waarbij de focus vooral zal liggen op de bouw van leveringsmagazijnen voor online gemaakte bestellingen. Daarnaast wil het Adidas-concern 200 personeelsleden met kennis van digitale verkoop aanwerven en introduceert het binnenkort ook in Frankrijk en Spanje een app om klanten een zo persoonlijk mogelijke koopervaring te bieden. 

 

Retail apocalyps

Met zijn radicale keuze voor e-commerce volgt Adidas een trend die zich vandaag al wereldwijd laat voelen en de naam ‘retail apocalyps’ meekrijgt: steeds meer merken ruilen hun fysieke vestigingen in voor een sterke webwinkel met slechts enkele flagship stores waar klanten “het merk volop kunnen ervaren,” volgens Rorsted. Ook sportmerk Footlocker kondigde al aan dit jaar nog 110 winkels te sluiten.

 

Het is nog niet duidelijk hoeveel Adidas-winkels de deuren zullen sluiten, maar Rorsted benadrukt wel dat de winkels die open blijven een sterker profiel zullen krijgen. Wereldwijd heeft het merk 2.500 eigen winkels en zo’n 13.000 franchisewinkels. In België heeft Adidas slechts één Originals Store; het is dan ook onwaarschijnlijk dat die winkel de komende jaren de deuren zal sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.