American Apparel maakt comeback met webshop

American Apparel maakt comeback met webshop

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week haar internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

 

Uit de as herrezen

American Apparel maakt nu ook bij ons zijn comeback na een moeilijke periode, waarin het bedrijf twee keer failliet ging en uiteindelijk werd overgenomen door Gildan Activewear. Het Canadese sportkledingbedrijf legde 88 miljoen dollar op tafel voor het bedrijf dat door de legendarische, maar niet onbesproken ‘trash-CEO’ Dov Charney in 1991 was opgericht. Diezelfde Charney werd op verdenking van seksuele intimidatie en ongewenste intimiteiten in 2014 aan de kant geschoven. Vorig jaar gingen dan alle eigen fysieke winkels dicht: niet alleen de Europese, maar ook die in de Verenigde Staten.

 

Volgens Sabina Weber, marketingdirecteur van American Apparel, kreeg het merk via sociale media heel wat vragen om een internationale webshop te lanceren. “Er bestaat nog altijd een grote liefde voor ons merk, zowel voor het product als voor datgene waar het op zijn hoogtepunt voor stond, vóór het zo overdreven geseksualiseerd werd dat het bijna onkies werd”, zegt ze in Amerikaanse media. De focus van het ‘nieuwe’ American Apparel ligt nu veel meer op “body positivity, inclusie en diversiteit, ethisch geproduceerd en sweatshop free”, benadrukt ze.

 

Sinds deze week is de internationale webshop terug. Met prijzen in euro en levering naar België en Nederland. Voor zover bekend heeft American Apparel geen plannen om opnieuw eigen fysieke winkels te openen.