Franse modeketen NafNaf in Chinese handen

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen
Foto: Martin Good / Shutterstock.com

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

 

474 verkooppunten

Iets meer dan 10 jaar is Naf Naf ‑ het Franse merk met als slogan ‘le grand méchant look’ ‑ in handen geweest van Vivarte. Het was Georges Plassat, de latere CEO van Carrefour, die het modemerk kocht in 2007. Naf Naf werd opgericht in 1973 door de Parijse broers Patrick en Gérard Pariente. Vivarte betaalde er destijds 200 miljoen euro voor.

 

Nu is Naf Naf verkocht aan een investeringscollectief onder leiding van La Chapelle, China’s nummer één qua dameskleding in het goedkopere marktsegment. Voor La Chapelle ‑ dat in China 9.448 winkels runt, 37.544 medewerkers telt en een omzet genereert van omgerekend 1,2 miljard euro ‑  is het de eerste buitenlandse investering. De Chinezen betalen 52 miljoen euro voor Naf Naf.

 

Volgens Vivarte zou La Chapelle de komende vijf jaar 500 Naf Naf-winkels openen in China en nog een dertigtal in Europa. Voor Naf Naf, dat vandaag 474 verkooppunten telt, werken 1.200 mensen.

 

Deel van grote reorganisatie

Met de verkoop van Naf Naf zet de Franse retailgroep Vivarte zijn grote reorganisatie voort. Vivarte zit nog altijd op een schuldenberg van zo’n 600 miljoen euro en verkocht eerder al schoenenketens André en Pataugas en dameskledingmerk Kookaï. Ook Besson (schoenen) en Chevignon (herenmode) staan nog in de etalage.

 

CEO Patrick Puy wil met Vivarte voortaan focussen op vijf kernmerken: La Halle, Minelli, San Marina, Cosmoparis en Caroll. De opbrengst van de verkoop zal Vivarte in zijn belangrijkste filiaal, La Halle, pompen. Die retailer is goed voor een omzet van één miljard euro (op een groepstotaal van 1,8 miljard euro) maar heeft zwaar te lijden onder de concurrentie van H&M en Primark, om van het internet nog te zwijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

26/04/2018

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.