Franse modeketen NafNaf in Chinese handen

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen
Foto: Martin Good / Shutterstock.com

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

 

474 verkooppunten

Iets meer dan 10 jaar is Naf Naf ‑ het Franse merk met als slogan ‘le grand méchant look’ ‑ in handen geweest van Vivarte. Het was Georges Plassat, de latere CEO van Carrefour, die het modemerk kocht in 2007. Naf Naf werd opgericht in 1973 door de Parijse broers Patrick en Gérard Pariente. Vivarte betaalde er destijds 200 miljoen euro voor.

 

Nu is Naf Naf verkocht aan een investeringscollectief onder leiding van La Chapelle, China’s nummer één qua dameskleding in het goedkopere marktsegment. Voor La Chapelle ‑ dat in China 9.448 winkels runt, 37.544 medewerkers telt en een omzet genereert van omgerekend 1,2 miljard euro ‑  is het de eerste buitenlandse investering. De Chinezen betalen 52 miljoen euro voor Naf Naf.

 

Volgens Vivarte zou La Chapelle de komende vijf jaar 500 Naf Naf-winkels openen in China en nog een dertigtal in Europa. Voor Naf Naf, dat vandaag 474 verkooppunten telt, werken 1.200 mensen.

 

Deel van grote reorganisatie

Met de verkoop van Naf Naf zet de Franse retailgroep Vivarte zijn grote reorganisatie voort. Vivarte zit nog altijd op een schuldenberg van zo’n 600 miljoen euro en verkocht eerder al schoenenketens André en Pataugas en dameskledingmerk Kookaï. Ook Besson (schoenen) en Chevignon (herenmode) staan nog in de etalage.

 

CEO Patrick Puy wil met Vivarte voortaan focussen op vijf kernmerken: La Halle, Minelli, San Marina, Cosmoparis en Caroll. De opbrengst van de verkoop zal Vivarte in zijn belangrijkste filiaal, La Halle, pompen. Die retailer is goed voor een omzet van één miljard euro (op een groepstotaal van 1,8 miljard euro) maar heeft zwaar te lijden onder de concurrentie van H&M en Primark, om van het internet nog te zwijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.