Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival | RetailDetail

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival
Foto: andersphoto / Shutterstock.com

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

 

Puma, Volcom en Stella McCartney in de etalage

De omzet kwam uit op 3,11 miljard euro, te danken aan dubbelcijferige groei op alle markten. De Kering-groep deed het vooral in Noord-Amerika (54,3% vergelijkbare groei) en in het Verre Oosten (regio Azsia-Pacific, +42,2%) erg goed.

 

Die groei heeft het Franse luxehuis volgens bestuursvoorzitter François-Henri Pinault te danken aan innovatiezin en creatieve durf. Sinds begin dit jaar heeft Kering het inderdaad aangedurfd om een meerderheidsbelang in sportmerk Puma te verkopen, zette het ook skatemerk Volcom in de etalage en besloot het om zich volledig te gaan concentreren op een beperkt aantal luxemerken. Zo doet het ook de participatie van 50% die de groep in Stella McCartney heeft van de hand.

 

Gucci verovert jongerenharten 

Op vergelijkbare basis steeg de omzet bij Kering met 37% in het afgelopen kwartaal, wat beduidend meer is dan de +23% die analisten verwachtten. Dat Gucci de harten heeft veroverd van modebewuste jongeren, die weer massaal vallen voor de mode uit de jaren negentig met grote logo’s van merken zoals Calvin Klein, Champion en dus ook Gucci, heeft daar veel mee te maken.

 

De onlineverkopen verdubbelden het voorbije kwartaal bij Gucci, terwijl ook zustermerken Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen dubbelcijferige groei optekenden. Een sterke prestatie, die Pinault de verwachtingen voor de rest van het jaar al wat doet temperen: de topman wijst erop dat het met negatieve wisselkoerseffecten af te rekenen zal krijgen en dat gezien de ook al sterke resultaten eind vorig jaar de lat vanaf nu wel hoog ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor Men At Work

25/06/2018

Multimerkenketen Men At Work heeft van de rechtbank van Oost-Brabant uitstel van betaling gekregen. Er is ook een bewindvoerder aangesteld, die een overnemer moet zoeken. De fysieke winkels blijven voorlopig wel open.

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.