Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival | RetailDetail

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival
Foto: andersphoto / Shutterstock.com

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

 

Puma, Volcom en Stella McCartney in de etalage

De omzet kwam uit op 3,11 miljard euro, te danken aan dubbelcijferige groei op alle markten. De Kering-groep deed het vooral in Noord-Amerika (54,3% vergelijkbare groei) en in het Verre Oosten (regio Azsia-Pacific, +42,2%) erg goed.

 

Die groei heeft het Franse luxehuis volgens bestuursvoorzitter François-Henri Pinault te danken aan innovatiezin en creatieve durf. Sinds begin dit jaar heeft Kering het inderdaad aangedurfd om een meerderheidsbelang in sportmerk Puma te verkopen, zette het ook skatemerk Volcom in de etalage en besloot het om zich volledig te gaan concentreren op een beperkt aantal luxemerken. Zo doet het ook de participatie van 50% die de groep in Stella McCartney heeft van de hand.

 

Gucci verovert jongerenharten 

Op vergelijkbare basis steeg de omzet bij Kering met 37% in het afgelopen kwartaal, wat beduidend meer is dan de +23% die analisten verwachtten. Dat Gucci de harten heeft veroverd van modebewuste jongeren, die weer massaal vallen voor de mode uit de jaren negentig met grote logo’s van merken zoals Calvin Klein, Champion en dus ook Gucci, heeft daar veel mee te maken.

 

De onlineverkopen verdubbelden het voorbije kwartaal bij Gucci, terwijl ook zustermerken Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen dubbelcijferige groei optekenden. Een sterke prestatie, die Pinault de verwachtingen voor de rest van het jaar al wat doet temperen: de topman wijst erop dat het met negatieve wisselkoerseffecten af te rekenen zal krijgen en dat gezien de ook al sterke resultaten eind vorig jaar de lat vanaf nu wel hoog ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.