‘Carrefour trekt zich mogelijk terug uit België’ | RetailDetail

‘Carrefour trekt zich mogelijk terug uit België’

‘Carrefour trekt zich mogelijk terug uit België’

Blaast Carrefour deze zomer de aftocht uit een aantal landen? Volgens Franse analisten van ING zit er voor de tweede grootste distributiegroep ter wereld niets anders meer op dan geografisch in te krimpen. Naast onder meer Italië, Polen en Turkije zou ook België een reële kanshebber zijn om kind van de rekening te worden.

‘Enige kans op redding’

Geen enkele andere structurele ingreep heeft tot nu toe positief effect gehad op Carrefour, luidt de redenering van de analisten. Noch nieuwe markten noch nieuwe formats - denk maar aan de tevergeefse poging om de Carrefourhypermarkten nieuw leven in te blazen - hebben tot nu toe het tij kunnen keren voor de geplaagde supermarktketen. 

 

Georges Plassat, die in juli Lars Olofsson opvolgt aan de top, zal dus op een andere, drastische manier de harten van de aandeelhouders moeten terugwinnen bij de aankondiging van de halfjaarresultaten in augustus.

 

België in gevaar, China niet

"De enige oplossing die de nieuwe CEO rest om Carrefour nog te redden, is het beperken van de schaal van de activiteiten - en dat komt neer op de verkoop van nationale dochterfilialen in hun totaliteit", concludeert het onderzoeksbureau van ING. 

 

Landen die daarbij afgestoten kunnen worden, zijn op de eerste plaats Argentinië, Italië, Maleisië, Polen, Roemenië, Taiwan en Turkije. Op de tweede plaats zet ING Griekenland en België. China en Brazilië zijn volgens de analisten niet in gevaar, al loopt het ook daar niet van een leien dakje voor Carrefour.

 

Kandidaten om de gaten op te vullen die Carrefour achter zou laten, zullen er alvast genoeg zijn. Met name Ahold zei afgelopen donderdag nog zijn "ambitieniveau op te schroeven", ook internationaal. Misschien komt zelfs Aholds grote droom om de plaats in te nemen van Carrefour in België uiteindelijk toch nog uit…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.