‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’

‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’

‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’
Shutterstock

SP.A dient een resolutie in het parlement in om eerlijkere prijzen te bekomen voor de producten die we in de supermarkt kopen. De Boerenbond is alvast tevreden dat het debat rond minimumprijzen en promoties ‘eindelijk’ gevoerd wordt.

Minimaal de kostprijs

Het verschil tussen de prijs die we aan de kassa betalen voor producten en de feitelijke kostprijs ervan is nog vaak té groot, vindt SP.A-Kamerlid Annick Lambrecht. De resolutie die SP.A indient, wil daaraan een einde maken door minimumprijzen op te leggen die supermarkten aan boeren moeten betalen. Het voorstel zou zijn om de kostprijs per product - de investering die de boer doet om zijn product verkoopklaar te maken - te nemen als standaard voor een verplichte minimumprijs. 

 

Ook buitensporige kortingen moeten aan banden gelegd worden, vindt Lambrecht, een mening die ook Boerenbond-woordvoerder Luc Vanoirbeek toegedaan is: “Supermarkten verkopen landbouwproducten soms aan bodemprijzen om klanten te lokken. Dat getuigt van weinig respect voor het harde werk dat kruipt in de productie ervan.” 

 

‘Meer steun, minder schandalen’

Ook Frankrijk voerde onlangs de strijd op om de prijzenoorlog tussen supermarkten de kop in te drukken: bovenop het verbod om voeding onder de aankoopprijs te verkopen, kwam er een regel die supermarkten verplicht om producten te verkopen aan 110% van de oorspronkelijke kostprijs. Zo ver staat het debat vandaag nog niet in België, waar momenteel enkel een verbod op ‘verkoop met verlies’ van kracht is.

 

Voor de Boerenbond gaat dat verbod voorlopig ver genoeg, al blijft het ook voor hen zaak de toepassing ervan nauwkeurig op te volgen en de boer afdoende te beschermen tegen “een prijzenslag zonder einde,” zo vindt Vanoirbeek. Dat SP.A nu een resolutie indient, temidden van de reeks vleesschandalen die het imago van de landbouwsector schaden, is geen toeval. “Vandaag lopen we steeds achter de feiten aan als er voedselschandalen aan het licht komen,” zo vindt Lambrecht, die sterk gelooft in een betere ondersteuning van de eigen boeren als middel om fraude en onderhandse praktijken in de kiem te smoren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.