‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’

‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’

‘Minimumprijzen en ban op promoties in de supermarkt’
Shutterstock

SP.A dient een resolutie in het parlement in om eerlijkere prijzen te bekomen voor de producten die we in de supermarkt kopen. De Boerenbond is alvast tevreden dat het debat rond minimumprijzen en promoties ‘eindelijk’ gevoerd wordt.

Minimaal de kostprijs

Het verschil tussen de prijs die we aan de kassa betalen voor producten en de feitelijke kostprijs ervan is nog vaak té groot, vindt SP.A-Kamerlid Annick Lambrecht. De resolutie die SP.A indient, wil daaraan een einde maken door minimumprijzen op te leggen die supermarkten aan boeren moeten betalen. Het voorstel zou zijn om de kostprijs per product - de investering die de boer doet om zijn product verkoopklaar te maken - te nemen als standaard voor een verplichte minimumprijs. 

 

Ook buitensporige kortingen moeten aan banden gelegd worden, vindt Lambrecht, een mening die ook Boerenbond-woordvoerder Luc Vanoirbeek toegedaan is: “Supermarkten verkopen landbouwproducten soms aan bodemprijzen om klanten te lokken. Dat getuigt van weinig respect voor het harde werk dat kruipt in de productie ervan.” 

 

‘Meer steun, minder schandalen’

Ook Frankrijk voerde onlangs de strijd op om de prijzenoorlog tussen supermarkten de kop in te drukken: bovenop het verbod om voeding onder de aankoopprijs te verkopen, kwam er een regel die supermarkten verplicht om producten te verkopen aan 110% van de oorspronkelijke kostprijs. Zo ver staat het debat vandaag nog niet in België, waar momenteel enkel een verbod op ‘verkoop met verlies’ van kracht is.

 

Voor de Boerenbond gaat dat verbod voorlopig ver genoeg, al blijft het ook voor hen zaak de toepassing ervan nauwkeurig op te volgen en de boer afdoende te beschermen tegen “een prijzenslag zonder einde,” zo vindt Vanoirbeek. Dat SP.A nu een resolutie indient, temidden van de reeks vleesschandalen die het imago van de landbouwsector schaden, is geen toeval. “Vandaag lopen we steeds achter de feiten aan als er voedselschandalen aan het licht komen,” zo vindt Lambrecht, die sterk gelooft in een betere ondersteuning van de eigen boeren als middel om fraude en onderhandse praktijken in de kiem te smoren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.