‘Supermarkten gaan mee index bepalen’

‘Supermarkten gaan mee index bepalen’

Minister Vande Lanotte stelt voor om de indexberekening te baseren op wat consumenten uitgeven in de supermarkten in plaats van op de nationale huishoudenquête. Het zou volgens de minister een reëler beeld geven van het consumptiegedrag en daardoor ook de inflatie verminderen.

Supermarktdata in plaats van enquête

Vandaag gaat men voor het berekenen van de index – of toch voor het onderdeel voeding en dranken, met een gewicht van 19,2% meteen het belangrijkste deel in de indexkorf – uit van de zesjaarlijkse huishoudenquêtes van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS). Uit de resultaten van die enquête wordt een korf aan producten opgesteld, waarvan index-agenten systematisch de prijs gaan controleren. Als deze in prijs stijgen, stijgt op den duur de inflatie.

 

Kortingen en tijdelijke aanbiedingen worden in dit systeem echter niet mee gemeten. Comeos schat dat jaarlijks zo’n 125 miljoen euro aan kortingen niet wordt meegeteld. Bovendien vallen heel wat nieuwe producten uit de boot, niet het minst de sterk aan populariteit winnende huismerken. In principe wordt immers zes jaar lang dezelfde korf producten gevolgd.

 

Inflatie wordt overschat

Zo zou volgens het ministerie van Economische Zaken de inflatie systematisch overschat worden. Aangezien de voedingsretailers het aankoopgedrag van de consument toch exact kennen en registreren, luidt het voorstel dat de supermarkten hun data wekelijks zouden moeten doorsturen naar Economische Zaken.

 

De voordelen van de methode zijn duidelijk: het zou een schat aan meer realistische data opleveren – gaande van de gemiddelde kassabon over de impact van promoties tot evoluties in de aankoop van merkproducten of goedkopere alternatieven – en in onder meer Nederland, Zweden en Zwitserland wordt het al succesvol toegepast. Wel zijn de retailers bezorgd om de vertrouwelijke omgang met ‘hun’ klantendata. Vanaf 2014 zou het systeem in werking treden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top