‘Supermarkten gaan mee index bepalen’

‘Supermarkten gaan mee index bepalen’

Minister Vande Lanotte stelt voor om de indexberekening te baseren op wat consumenten uitgeven in de supermarkten in plaats van op de nationale huishoudenquête. Het zou volgens de minister een reëler beeld geven van het consumptiegedrag en daardoor ook de inflatie verminderen.

Supermarktdata in plaats van enquête

Vandaag gaat men voor het berekenen van de index – of toch voor het onderdeel voeding en dranken, met een gewicht van 19,2% meteen het belangrijkste deel in de indexkorf – uit van de zesjaarlijkse huishoudenquêtes van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS). Uit de resultaten van die enquête wordt een korf aan producten opgesteld, waarvan index-agenten systematisch de prijs gaan controleren. Als deze in prijs stijgen, stijgt op den duur de inflatie.

 

Kortingen en tijdelijke aanbiedingen worden in dit systeem echter niet mee gemeten. Comeos schat dat jaarlijks zo’n 125 miljoen euro aan kortingen niet wordt meegeteld. Bovendien vallen heel wat nieuwe producten uit de boot, niet het minst de sterk aan populariteit winnende huismerken. In principe wordt immers zes jaar lang dezelfde korf producten gevolgd.

 

Inflatie wordt overschat

Zo zou volgens het ministerie van Economische Zaken de inflatie systematisch overschat worden. Aangezien de voedingsretailers het aankoopgedrag van de consument toch exact kennen en registreren, luidt het voorstel dat de supermarkten hun data wekelijks zouden moeten doorsturen naar Economische Zaken.

 

De voordelen van de methode zijn duidelijk: het zou een schat aan meer realistische data opleveren – gaande van de gemiddelde kassabon over de impact van promoties tot evoluties in de aankoop van merkproducten of goedkopere alternatieven – en in onder meer Nederland, Zweden en Zwitserland wordt het al succesvol toegepast. Wel zijn de retailers bezorgd om de vertrouwelijke omgang met ‘hun’ klantendata. Vanaf 2014 zou het systeem in werking treden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top