‘Supermarkten gaan mee index bepalen’

‘Supermarkten gaan mee index bepalen’

Minister Vande Lanotte stelt voor om de indexberekening te baseren op wat consumenten uitgeven in de supermarkten in plaats van op de nationale huishoudenquête. Het zou volgens de minister een reëler beeld geven van het consumptiegedrag en daardoor ook de inflatie verminderen.

Supermarktdata in plaats van enquête

Vandaag gaat men voor het berekenen van de index – of toch voor het onderdeel voeding en dranken, met een gewicht van 19,2% meteen het belangrijkste deel in de indexkorf – uit van de zesjaarlijkse huishoudenquêtes van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS). Uit de resultaten van die enquête wordt een korf aan producten opgesteld, waarvan index-agenten systematisch de prijs gaan controleren. Als deze in prijs stijgen, stijgt op den duur de inflatie.

 

Kortingen en tijdelijke aanbiedingen worden in dit systeem echter niet mee gemeten. Comeos schat dat jaarlijks zo’n 125 miljoen euro aan kortingen niet wordt meegeteld. Bovendien vallen heel wat nieuwe producten uit de boot, niet het minst de sterk aan populariteit winnende huismerken. In principe wordt immers zes jaar lang dezelfde korf producten gevolgd.

 

Inflatie wordt overschat

Zo zou volgens het ministerie van Economische Zaken de inflatie systematisch overschat worden. Aangezien de voedingsretailers het aankoopgedrag van de consument toch exact kennen en registreren, luidt het voorstel dat de supermarkten hun data wekelijks zouden moeten doorsturen naar Economische Zaken.

 

De voordelen van de methode zijn duidelijk: het zou een schat aan meer realistische data opleveren – gaande van de gemiddelde kassabon over de impact van promoties tot evoluties in de aankoop van merkproducten of goedkopere alternatieven – en in onder meer Nederland, Zweden en Zwitserland wordt het al succesvol toegepast. Wel zijn de retailers bezorgd om de vertrouwelijke omgang met ‘hun’ klantendata. Vanaf 2014 zou het systeem in werking treden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Back to top