‘Ten laatste in 2018 is Lidl-groep grootste Europese retailer’ | RetailDetail

‘Ten laatste in 2018 is Lidl-groep grootste Europese retailer’

‘Ten laatste in 2018 is Lidl-groep grootste Europese retailer’

Hoewel het economische tij in Europa lijkt te verbeteren, blijven discounters onverminderd in opmars. Volgens een recent rapport zal Schwarz Group, het moederbedrijf van Lidl, in 2018 de West-Europese foodretail domineren.

Machtsverschuiving al volgend jaar?

Volgens de meest recente cijfers die de Duitse discounter in april dit jaar publiceerde, zet Schwarz jaarlijks zo'n 74 miljard euro om met de discountformule Lidl en de prijsagressieve compacte hypermarkten onder de Kaufland-formule. Een jaar eerder was de omzet nog 65 miljard: dat betekent een voor retailers ongekende omzetgroei van ruim dertien procent.

 

Als Schwarz in dit tempo blijft doorgroeien, zal het in Europa grote retailers als Tesco en Carrefour achter zich laten, stelt David Gray, retailanalist van PlanetRetail. "Volgens onze voorspellingen zal Schwarz in 2018 een omzetniveau van 80 miljard euro bereiken en daarmee Carrefour voorbijstreven als grootste retailer in West-Europa. Dit is een ongekende machtsverschuiving in de Europese retail, aangedreven door een bijna niet te stoppen groei van het Lidl-format in West-Europese markten."

 

Het leeuwendeel van de totale omzet van 74 miljard euro realiseert de Schwarz Group in West-Europa. "De huidige omzet van Schwarz in West Europa schatten we in op zo'n 64,6 miljard euro", zegt Gray. "In deze cijfers zijn zowel de Lidl-winkels als de winkels van Kaufland inbegrepen. Als beide formules in het huidige tempo blijven doorgroeien, zal de 80 miljard euro misschien wel voor 2018 worden gehaald. Dat zou Schwarz al binnen één tot anderhalf jaar kunnen realiseren."

 

Discounters worden servicesupers

De redenen voor dit succes die Gray noemt, zijn de bekende wapenfeiten van discounters als Aldi (met name Aldi Süd) en Lidl: ze duiken vaker op in stadscentra (dit gebeurt met name in het Verenigd Koninkrijk) en ze voegen meer vers en merkartikelen toe aan het assortiment. Daarmee schuiven ze qua positionering op richting servicesupers die over onvoldoende onderscheidend vermogen bezitten om hun klanten trouw te houden.

 

"In de jaren naar 2018 zal de discountsector zal jaarlijks met ruim vier procent groeien", zegt Gray. "Schwarz zal hierbinnen bovengemiddeld groeien met ruim vijf procent jaar per jaar. Ter vergelijking: hypermarkten en superstores zullen elk jaar met ongeveer twee procent groeien." Daarom zullen gevestigde West-Europese retailers als Carrefour of Tesco het niet van hun belangrijkste formats moeten hebben, willen ze tegenwicht kunnen bieden aan de onstuimige groei van discount.

 

Zij zullen hun heil moeten zoeken in een ander format: gemakswinkels. "Gemaksretail is een bloeiend fenomeen. Het is een van de snelst groeiende fysieke retailkanalen", stelt Gray. In Frankrijk, maar vooral in het Verenigd Koninkrijk. Ruim de helft van de tien grootste gemaksretailers in West-Europa is Brits. In de komende twaalf maanden zullen er veel gemaksformats in West-Europa worden uitgerold. Vooral door grote retailers als Tesco of Carrefour."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.