‘Tesco moet in drieën worden gesplitst’

‘Tesco moet in drieën worden gesplitst’

Tesco zou zich beter opsplitsen in drie winkelonderdelen: een formule voor de top van de markt, een gemiddelde supermarktformule en een prijsvechter om de strijd met Aldi en Lidl aan te gaan, meent analist Bruno Monteyne.

Radicale keuze is enige optie

Monteyne (nu analist bij Sandford C. Bernstein) heeft zelf jarenlang voor Tesco gewerkt: tussen april 2002 en juli 2012 vervulde hij managementfuncties in logistiek en winkeloperatie bij Tesco. Volgens onze landgenoot is Tesco beter in staat om met een aparte, exclusieve formule tegenwicht te bieden aan een concurrent als Waitrose aan de bovenkant van de Britse markt. Naar analogie van Tesco’s top-huismerklijn Finest stelt Monteyne gelijk deze naam als formulenaam voor.

 

Tesco zou dan de naam worden voor een reguliere supermarktoperatie in het midden van de markt en voor de strijd met de discounters zou Tesco dan een aparte ‘Everyday Value’-formule moeten optuigen.

 

De analist erkent dat dit een radicale keuze is, maar het is volgens hem de enige optie die Dave Lewis heeft om het langdurige afglijden van Tesco te stoppen. “Gooi 20 procent van het assortiment overboord en kies voor een goedkoper aanbod in een goedkoper aangeklede winkel in de achterstandswijken waar klanten behoefte hebben aan een betere deal”, aldus Monteyne. “En investeer meer in Londen, waar mensen wonen die graag worden geholpen door medewerkers die het verschil kennen tussen een parmaham en een serranoham.”

 

Moeizame strijd op meerdere fronten

Omdat Tesco als marktleider in het midden van de markt is gepositioneerd, voert het een strijd op verschillende fronten: met Waitrose aan de top, met Aldi en Lidl aan de basis en met Sainsbury’s, Asda en Morrisons in het midden. Een moeizame strijd, omdat Britse retailers zichzelf nationale prijslijnen opleggen uit angst voor de Britse kartelwaakhond. “Door zowel in welvarende wijken als in arme wijken dezelfde prijsstelling te hanteren, is Tesco gehouden aan een oneconomisch model”, aldus Monteyne.

 

Daarom past Tesco volgens de analist niet langer de strategie van singlebrand en multiformat, waarmee de retailer sinds de jaren 1990 tot grote hoogten is geklommen en met kop en schouders boven de concurrentie is uitgestegen. Tesco moet immers al enkele jaren elk kwartaal terrein prijsgeven en dat kan alleen maar worden gestopt door onconventionele maatregelen, zoals verschillend gepositioneerde formules met eigen prijslijnen.

 

Tesco blijft voorlopig onder druk

Het aandeel van Tesco heeft behoorlijk aan waarde verloren en dat zal voorlopig niet veranderen, zo vinden ook andere analisten en beursvoorspellers. De prijsconcurrentie zorgde voor de eerste daling van de totale omzet in levensmiddelen sinds 1989 en het is niet meer dan logisch dat de marktleider daarvan het grootste aandeel moet slikken.

 

Vandaar dat niet alleen Monteyne, maar ook andere analisten en beursgoeroes van mening zijn dat Tesco’s positie onder druk blijft staan. Met een 10 procent lagere omzet, een 20 procent lagere winst en een hoge margedruk vanwege de voortdurende prijsconcurrentie staat de nieuwe topman Dave Lewis vanaf oktober een hete herfst te wachten bij Tesco. Of hij zover durft te gaan om Tesco’s multiformatportfolio te ontrafelen in verschillende formules, is nog maar zeer de vraag.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Back to top