‘Tesco moet in drieën worden gesplitst’

‘Tesco moet in drieën worden gesplitst’

Tesco zou zich beter opsplitsen in drie winkelonderdelen: een formule voor de top van de markt, een gemiddelde supermarktformule en een prijsvechter om de strijd met Aldi en Lidl aan te gaan, meent analist Bruno Monteyne.

Radicale keuze is enige optie

Monteyne (nu analist bij Sandford C. Bernstein) heeft zelf jarenlang voor Tesco gewerkt: tussen april 2002 en juli 2012 vervulde hij managementfuncties in logistiek en winkeloperatie bij Tesco. Volgens onze landgenoot is Tesco beter in staat om met een aparte, exclusieve formule tegenwicht te bieden aan een concurrent als Waitrose aan de bovenkant van de Britse markt. Naar analogie van Tesco’s top-huismerklijn Finest stelt Monteyne gelijk deze naam als formulenaam voor.

 

Tesco zou dan de naam worden voor een reguliere supermarktoperatie in het midden van de markt en voor de strijd met de discounters zou Tesco dan een aparte ‘Everyday Value’-formule moeten optuigen.

 

De analist erkent dat dit een radicale keuze is, maar het is volgens hem de enige optie die Dave Lewis heeft om het langdurige afglijden van Tesco te stoppen. “Gooi 20 procent van het assortiment overboord en kies voor een goedkoper aanbod in een goedkoper aangeklede winkel in de achterstandswijken waar klanten behoefte hebben aan een betere deal”, aldus Monteyne. “En investeer meer in Londen, waar mensen wonen die graag worden geholpen door medewerkers die het verschil kennen tussen een parmaham en een serranoham.”

 

Moeizame strijd op meerdere fronten

Omdat Tesco als marktleider in het midden van de markt is gepositioneerd, voert het een strijd op verschillende fronten: met Waitrose aan de top, met Aldi en Lidl aan de basis en met Sainsbury’s, Asda en Morrisons in het midden. Een moeizame strijd, omdat Britse retailers zichzelf nationale prijslijnen opleggen uit angst voor de Britse kartelwaakhond. “Door zowel in welvarende wijken als in arme wijken dezelfde prijsstelling te hanteren, is Tesco gehouden aan een oneconomisch model”, aldus Monteyne.

 

Daarom past Tesco volgens de analist niet langer de strategie van singlebrand en multiformat, waarmee de retailer sinds de jaren 1990 tot grote hoogten is geklommen en met kop en schouders boven de concurrentie is uitgestegen. Tesco moet immers al enkele jaren elk kwartaal terrein prijsgeven en dat kan alleen maar worden gestopt door onconventionele maatregelen, zoals verschillend gepositioneerde formules met eigen prijslijnen.

 

Tesco blijft voorlopig onder druk

Het aandeel van Tesco heeft behoorlijk aan waarde verloren en dat zal voorlopig niet veranderen, zo vinden ook andere analisten en beursvoorspellers. De prijsconcurrentie zorgde voor de eerste daling van de totale omzet in levensmiddelen sinds 1989 en het is niet meer dan logisch dat de marktleider daarvan het grootste aandeel moet slikken.

 

Vandaar dat niet alleen Monteyne, maar ook andere analisten en beursgoeroes van mening zijn dat Tesco’s positie onder druk blijft staan. Met een 10 procent lagere omzet, een 20 procent lagere winst en een hoge margedruk vanwege de voortdurende prijsconcurrentie staat de nieuwe topman Dave Lewis vanaf oktober een hete herfst te wachten bij Tesco. Of hij zover durft te gaan om Tesco’s multiformatportfolio te ontrafelen in verschillende formules, is nog maar zeer de vraag.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top