“AB InBev overweegt hoofdzetel te verhuizen naar Engeland” | RetailDetail

“AB InBev overweegt hoofdzetel te verhuizen naar Engeland”

“AB InBev overweegt hoofdzetel te verhuizen naar Engeland”

Volgens de Britse krant The Telegraph is de kans reëel dat AB InBev zijn Leuvense hoofdzetel verhuist naar het Verenigd Koninkrijk. Zo zouden de grootste aandeelhouders ontsnappen aan een dubbele belasting op toekomstige dividenden.

Verhuis om fiscale redenen

Vorige week bevestigde AB InBev dat het een bod wil uitbrengen op het Zuid-Afrikaanse SAB Miller, 's werelds op één na grootste brouwer. De nieuwe biergigant zou meteen goed zijn voor een derde van de bierverkoop wereldwijd.

 

De hoofdaandeelhouders van SAB Miller - de Amerikaanse sigarettenfabrikant Altria (o.a. Marlboro) en de Colombiaanse brouwersfamilie Santo Domingo - zouden de deal best zien zitten, maar verkiezen ze aandelen in plaats van cash, kwestie van een zware vermogenswinstbelasting te vermijden. De officiële hoofdzetel van het bierconcern staat echter nog altijd in Leuven, en dat is fiscaal geen goede zaak: België onderwerpt namelijk ook buitenlandse aandeelhouders aan een belasting op de uitgekeerde dividenden.

 

Daardoor zouden ze twee keer belastingen betalen (één keer in België, één keer in hun thuisland), waardoor een verhuis van de hoofdzetel naar pakweg Londen heel wat interessanter lijkt: de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebben immers een verdrag gesloten waardoor investeerders slechts één keer belast worden op uitgekeerde dividenden (en wel in hun thuisland). Onnodig te zeggen dat zoiets meer dan een slok op een borrel scheelt.

 

Beide partijen hebben nog tot 14 oktober de tijd om een formeel bod uit te brengen of de deal alsnog af te blazen. Pas dan zal duidelijk worden of België de hoofdzetel van zijn grootste bedrijf al dan niet ziet vertrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.