“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”

“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”

“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”
Shutterstock

De Duitse discounter Aldi overweegt om de nu nog apart opererende takken Nord en Süd opnieuw onder één dak te brengen. Dat moet blijken uit een verslag dat het doorgaans goed geïnformeerde Duitse weekblad Manager Magazin kon inkijken.

 

Geheime vergadering

Volgens het Duitse weekblad hebben zestien topmanagers van beide concerns eind vorig jaar vergaderd over een mogelijke samensmelting. De geheime vergadering vond plaats op de hoofdzetel van Aldi Süd in Mülheim. Nog altijd volgens Manager Magazin zou daar zijn gekeken naar mogelijke opties om samen te werken teneinde de efficiëntie te verbeteren.

 

Volgens de notulen van die vergadering van 23 november zou ook afgesproken zijn om “na te denken over verdere organisatorische stappen van de samenwerking”, inclusief een mogelijke samenvoeging van beide entiteiten. Er zouden ook al juridische adviseurs zijn ingehuurd die eventuele bezwaren van de concurrentiewaakhond(en) moeten oplijsten.

 

Al apart sinds 1961

Als het tot een samensmelting komt, zou dat meteen het einde betekenen van een scheiding die bijna zestig jaar heeft geduurd. Aldi, wat staat voor Albrecht Discount, splitste in 1961 omdat de broers Theo en Karl Albrecht het niet eens waren over het al dan niet verkopen van tabak. Daarop gingen beide broers hun eigen weg en verdeelden eerst Duitsland en vervolgens de rest van de wereld onder elkaar. Zo vallen de Belgische en Nederlandse Aldi’s onder Aldi Nord, terwijl de Verenigde Staten bijvoorbeeld onder Aldi Süd vallen.

 

Opmerkelijk: enkele weken geleden sloegen beide Aldi’s nog de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de lancering van een eigen keurmerk. Een voorbode voor meer, véél meer?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.