“Antwerps stadsbestuur moet wankel evenwicht in winkelstraten bewaken”

“Antwerps stadsbestuur moet wankel evenwicht in winkelstraten bewaken”

De buurtwinkels van grote supermarktketens schieten als paddenstoelen uit de grond. Een grootstad als Antwerpen vormt daar geen uitzondering op. Vooral Carrefour is aan een enorme expansie bezig in de metropool. De keten opende woensdag een nieuwe Express aan het station van Berchem, wat het totaal intussen al op 22 brengt. Ook Delhaize breidt het aantal City’s voortdurend uit. De stadsredactie van Gazet van Antwerpen kroop daarom in een opgemerkt standpunt in de rol van retailconsultant.

Helft Antwerpenaars alleenstaand

De krant neemt net zoals retailwatchers waar dat proximiteit een belangrijke trend is tegenwoordig, zeker in grootstedelijke omgevingen als Antwerpen: “Buurtsupermarkten gedijen goed in een stad. Ze liggen aan grote stations met veel pendelaars die snel hun inkopen willen doen.”

 

Bovendien zijn buurtsupermarkten ideaal voor de vele alleenstaanden in de stad: ze kopen niet veel, maar gaan er bijna dagelijks. “De vraag is er, want ongeveer de helft van de Antwerpenaars is alleenstaand”, meent de Gazet van Antwerpen.

Wat met de lokale middenstand?

De krant voelt zich echter geroepen de handelaars een lesje bij te brengen, want voor de kleine middenstander komt er steeds meer en grotere concurrentie bij. Lokale bakkers en slagers moeten bijvoorbeeld toezien hoe ook de supermarktjes brood en charcuterie verkopen. En omdat de buurtsupermarkten onder de vlag van een grote keten varen, genieten zij een kleiner kostenplaatje.

Specialiseren is de boodschap

“Toch kan zo’n kleine buurtsupermarkt een impuls geven aan een winkelstraat. Dit type van winkels trekt veel mensen aan en zorgt voor extra leven in de straat. Sommigen zullen dan ook wel binnenspringen in de kleinere winkels.”

 

“Alleen zal dit pas gebeuren als de winkeliers iets aanbieden dat de klant niet kan vinden in de supermarkt. De kracht van een goede middenstander is zijn kennis over de producten die hij of zij verkoopt. De winkeliers kunnen zich specialiseren in kwaliteitsproducten”, vervolgt Gazet van Antwerpen zijn les.

 

De Nationalestraat in Antwerpen zou daarvan een uitmuntend voorbeeld zijn: de consument vindt er een Carrefour Express, een City Delhaize én een Turkse kruidenier. Alle drie doen ze er goede zaken, omdat “de komst van zo’n kleine buurtsupermarkt het aanbod en de kwaliteit in de winkelstraat alleen maar heeft verhoogd”.

Evenwicht bewaken

“Zoals in veel zaken in het leven ligt het succes in het vinden van een goed evenwicht in de winkelstraten. Er moet een goede verhouding zijn tussen het aantal supermarkten en kleine winkels en het aanbod aan producten. Het is aan het Antwerpse stadsbestuur om met onder meer het vergunningenbeleid te waken over het soms wankele evenwicht”, besluit de stadsredactie van Gazet van Antwerpen het betoog.
 

De buurtwinkels van grote supermarktketens schieten als paddenstoelen uit de grond. Een grootstad als Antwerpen vormt daar geen uitzondering op. Vooral Carrefour is aan een enorme expansie bezig in de metropool. De keten opende woensdag een nieuwe Express aan het station van Berchem, wat het totaal intussen al op 22 brengt. Ook Delhaize breidt het aantal City’s voortdurend uit. De stadsredactie van Gazet van Antwerpen kroop daarom in een opgemerkt standpunt in de rol van retailconsultant.

Helft Antwerpenaars alleenstaand

De krant neemt net zoals retailwatchers waar dat proximiteit een belangrijke trend is tegenwoordig, zeker in grootstedelijke omgevingen als Antwerpen: “Buurtsupermarkten gedijen goed in een stad. Ze liggen aan grote stations met veel pendelaars die snel hun inkopen willen doen.”

 

Bovendien zijn buurtsupermarkten ideaal voor de vele alleenstaanden in de stad: ze kopen niet veel, maar gaan er bijna dagelijks. “De vraag is er, want ongeveer de helft van de Antwerpenaars is alleenstaand”, meent de Gazet van Antwerpen.

Wat met de lokale middenstand?

De krant voelt zich echter geroepen de handelaars een lesje bij te brengen, want voor de kleine middenstander komt er steeds meer en grotere concurrentie bij. Lokale bakkers en slagers moeten bijvoorbeeld toezien hoe ook de supermarktjes brood en charcuterie verkopen. En omdat de buurtsupermarkten onder de vlag van een grote keten varen, genieten zij een kleiner kostenplaatje.

Specialiseren is de boodschap

“Toch kan zo’n kleine buurtsupermarkt een impuls geven aan een winkelstraat. Dit type van winkels trekt veel mensen aan en zorgt voor extra leven in de straat. Sommigen zullen dan ook wel binnenspringen in de kleinere winkels.”

 

“Alleen zal dit pas gebeuren als de winkeliers iets aanbieden dat de klant niet kan vinden in de supermarkt. De kracht van een goede middenstander is zijn kennis over de producten die hij of zij verkoopt. De winkeliers kunnen zich specialiseren in kwaliteitsproducten”, vervolgt Gazet van Antwerpen zijn les.

 

De Nationalestraat in Antwerpen zou daarvan een uitmuntend voorbeeld zijn: de consument vindt er een Carrefour Express, een City Delhaize én een Turkse kruidenier. Alle drie doen ze er goede zaken, omdat “de komst van zo’n kleine buurtsupermarkt het aanbod en de kwaliteit in de winkelstraat alleen maar heeft verhoogd”.

Evenwicht bewaken

“Zoals in veel zaken in het leven ligt het succes in het vinden van een goed evenwicht in de winkelstraten. Er moet een goede verhouding zijn tussen het aantal supermarkten en kleine winkels en het aanbod aan producten. Het is aan het Antwerpse stadsbestuur om met onder meer het vergunningenbeleid te waken over het soms wankele evenwicht”, besluit de stadsredactie van Gazet van Antwerpen het betoog.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top