“Antwerps stadsbestuur moet wankel evenwicht in winkelstraten bewaken”

“Antwerps stadsbestuur moet wankel evenwicht in winkelstraten bewaken”

De buurtwinkels van grote supermarktketens schieten als paddenstoelen uit de grond. Een grootstad als Antwerpen vormt daar geen uitzondering op. Vooral Carrefour is aan een enorme expansie bezig in de metropool. De keten opende woensdag een nieuwe Express aan het station van Berchem, wat het totaal intussen al op 22 brengt. Ook Delhaize breidt het aantal City’s voortdurend uit. De stadsredactie van Gazet van Antwerpen kroop daarom in een opgemerkt standpunt in de rol van retailconsultant.

Helft Antwerpenaars alleenstaand

De krant neemt net zoals retailwatchers waar dat proximiteit een belangrijke trend is tegenwoordig, zeker in grootstedelijke omgevingen als Antwerpen: “Buurtsupermarkten gedijen goed in een stad. Ze liggen aan grote stations met veel pendelaars die snel hun inkopen willen doen.”

 

Bovendien zijn buurtsupermarkten ideaal voor de vele alleenstaanden in de stad: ze kopen niet veel, maar gaan er bijna dagelijks. “De vraag is er, want ongeveer de helft van de Antwerpenaars is alleenstaand”, meent de Gazet van Antwerpen.

Wat met de lokale middenstand?

De krant voelt zich echter geroepen de handelaars een lesje bij te brengen, want voor de kleine middenstander komt er steeds meer en grotere concurrentie bij. Lokale bakkers en slagers moeten bijvoorbeeld toezien hoe ook de supermarktjes brood en charcuterie verkopen. En omdat de buurtsupermarkten onder de vlag van een grote keten varen, genieten zij een kleiner kostenplaatje.

Specialiseren is de boodschap

“Toch kan zo’n kleine buurtsupermarkt een impuls geven aan een winkelstraat. Dit type van winkels trekt veel mensen aan en zorgt voor extra leven in de straat. Sommigen zullen dan ook wel binnenspringen in de kleinere winkels.”

 

“Alleen zal dit pas gebeuren als de winkeliers iets aanbieden dat de klant niet kan vinden in de supermarkt. De kracht van een goede middenstander is zijn kennis over de producten die hij of zij verkoopt. De winkeliers kunnen zich specialiseren in kwaliteitsproducten”, vervolgt Gazet van Antwerpen zijn les.

 

De Nationalestraat in Antwerpen zou daarvan een uitmuntend voorbeeld zijn: de consument vindt er een Carrefour Express, een City Delhaize én een Turkse kruidenier. Alle drie doen ze er goede zaken, omdat “de komst van zo’n kleine buurtsupermarkt het aanbod en de kwaliteit in de winkelstraat alleen maar heeft verhoogd”.

Evenwicht bewaken

“Zoals in veel zaken in het leven ligt het succes in het vinden van een goed evenwicht in de winkelstraten. Er moet een goede verhouding zijn tussen het aantal supermarkten en kleine winkels en het aanbod aan producten. Het is aan het Antwerpse stadsbestuur om met onder meer het vergunningenbeleid te waken over het soms wankele evenwicht”, besluit de stadsredactie van Gazet van Antwerpen het betoog.
 

De buurtwinkels van grote supermarktketens schieten als paddenstoelen uit de grond. Een grootstad als Antwerpen vormt daar geen uitzondering op. Vooral Carrefour is aan een enorme expansie bezig in de metropool. De keten opende woensdag een nieuwe Express aan het station van Berchem, wat het totaal intussen al op 22 brengt. Ook Delhaize breidt het aantal City’s voortdurend uit. De stadsredactie van Gazet van Antwerpen kroop daarom in een opgemerkt standpunt in de rol van retailconsultant.

Helft Antwerpenaars alleenstaand

De krant neemt net zoals retailwatchers waar dat proximiteit een belangrijke trend is tegenwoordig, zeker in grootstedelijke omgevingen als Antwerpen: “Buurtsupermarkten gedijen goed in een stad. Ze liggen aan grote stations met veel pendelaars die snel hun inkopen willen doen.”

 

Bovendien zijn buurtsupermarkten ideaal voor de vele alleenstaanden in de stad: ze kopen niet veel, maar gaan er bijna dagelijks. “De vraag is er, want ongeveer de helft van de Antwerpenaars is alleenstaand”, meent de Gazet van Antwerpen.

Wat met de lokale middenstand?

De krant voelt zich echter geroepen de handelaars een lesje bij te brengen, want voor de kleine middenstander komt er steeds meer en grotere concurrentie bij. Lokale bakkers en slagers moeten bijvoorbeeld toezien hoe ook de supermarktjes brood en charcuterie verkopen. En omdat de buurtsupermarkten onder de vlag van een grote keten varen, genieten zij een kleiner kostenplaatje.

Specialiseren is de boodschap

“Toch kan zo’n kleine buurtsupermarkt een impuls geven aan een winkelstraat. Dit type van winkels trekt veel mensen aan en zorgt voor extra leven in de straat. Sommigen zullen dan ook wel binnenspringen in de kleinere winkels.”

 

“Alleen zal dit pas gebeuren als de winkeliers iets aanbieden dat de klant niet kan vinden in de supermarkt. De kracht van een goede middenstander is zijn kennis over de producten die hij of zij verkoopt. De winkeliers kunnen zich specialiseren in kwaliteitsproducten”, vervolgt Gazet van Antwerpen zijn les.

 

De Nationalestraat in Antwerpen zou daarvan een uitmuntend voorbeeld zijn: de consument vindt er een Carrefour Express, een City Delhaize én een Turkse kruidenier. Alle drie doen ze er goede zaken, omdat “de komst van zo’n kleine buurtsupermarkt het aanbod en de kwaliteit in de winkelstraat alleen maar heeft verhoogd”.

Evenwicht bewaken

“Zoals in veel zaken in het leven ligt het succes in het vinden van een goed evenwicht in de winkelstraten. Er moet een goede verhouding zijn tussen het aantal supermarkten en kleine winkels en het aanbod aan producten. Het is aan het Antwerpse stadsbestuur om met onder meer het vergunningenbeleid te waken over het soms wankele evenwicht”, besluit de stadsredactie van Gazet van Antwerpen het betoog.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top