“Belg kijkt vol verwachting uit naar elektronische maaltijdcheque”

“Belg kijkt vol verwachting uit naar elektronische maaltijdcheque”

Nu de overheid vier uitgevers van elektronische maaltijdcheques officieel heeft erkend, kan de strijd om de gunst van de werkgevers (die de cheques aan hun medewerkers geven) en van de handelaars (die de cheques zullen moeten innen) losbarsten. Een strijd die draait om veel geld. Want vandaag geniet in ons land meer dan één werknemer op drie maaltijdcheques. Dat betekent voor de handelaars een potentiële omzet van meer dan 130 miljoen euro per maand, zo berekende Edenred (het vroegere Accor).

Veiliger, handiger en sneller, maar…

Als we Edenred mogen geloven, zit de Belg vol ongeduld te wachten op die elektronische maaltijdcheque. De uitgever vroeg Belga-Ivox om tussen 6 en 12 september bij 1.000 Belgen te peilen naar hun verwachtingen rond de nieuwkomer.

 

Ruim drie Belgen op vier - 76,4% om precies te zijn - denkt dat elektronische maaltijdcheques veiliger zullen zijn in gebruik dan de papieren versie. Zij zien in de kaart het einde van verloren en gestolen cheques. Ongeveer even veel landgenoten (76,7%) menen ook dat de elektronische versie handiger zal zijn: je hoeft niet meer te rekenen, geen kleingeld meer op zak te hebben en de vervaldatum niet meer in het oog te houden. Niet dat de cheques voortaan eindeloos geldig blijven, maar de gebruiker zal daar automatisch aan herinnerd worden en - belangrijker nog - het systeem is zo ontworpen dat de oudste cheques automatisch eerst worden gebruikt. Driekwart (75,1%) denkt ook dat betalen aan de kassa sneller zal verlopen.

 

Toch is het niet allemaal een vooruitgang: 58,5% klaagt over een zoveelste kaart extra in hun portefeuille en ruim zeven op de tien (72,9%) betreuren dat ze de maaltijdcheques niet meer kunnen delen met gezinsleden of vrienden.

88,6% wil cheques behouden

Omdat er vanuit bepaalde werkgeverskringen - Unizo op kop - al langer gepleit wordt voor het vervangen van de maaltijdcheques door een maaltijdvergoeding rechtstreeks op de loonbrief, vroeg Edenred de werknemers die maaltijdcheques krijgen ook of ze “dat bedrag niet liever gewoon op hun loonbriefje gestort zouden krijgen, wetende dat de vrijstelling dan zou verdwijnen, wat betekent dat de werkgever meer dan het dubbele zou moeten betalen om zijn personeel dezelfde koopkracht te geven, ofwel dat hetgeen het personeel netto zou overhouden tot iets meer dan de helft zou verminderen”. Uiteraard werd deze piste door 88,6% van de ondervraagden verworpen en kiezen zij massaal voor het behoud van de maaltijdcheque.

 

Al is de vraagstelling natuurlijk behoorlijk suggestief, want het officiële Unizo-standpunt luidt als volgt: “Ten gronde blijven we voorstander van een directe nettovergoeding voor werknemers, gekoppeld aan lagere brutoloonkosten voor de werkgevers.” Lees: een systeem waar noch de werkgever noch de werknemer netto bij verliezen. Het laatste woord over dit voorstel is duidelijk nog niet gezegd.

Nog volop onderhandelingen met grootdistributie

“Op dit moment hebben al duizenden handelaars de stap naar de elektronische maaltijdcheque gezet”, aldus nog Edenred. Onder hen “enkele honderden supermarkten onder franchise. De onderhandelingen met de spelers van de grootdistributie zijn aan de gang, en sommige daarvan staan op het punt afgerond te worden.”
 

Nu de overheid vier uitgevers van elektronische maaltijdcheques officieel heeft erkend, kan de strijd om de gunst van de werkgevers (die de cheques aan hun medewerkers geven) en van de handelaars (die de cheques zullen moeten innen) losbarsten. Een strijd die draait om veel geld. Want vandaag geniet in ons land meer dan één werknemer op drie maaltijdcheques. Dat betekent voor de handelaars een potentiële omzet van meer dan 130 miljoen euro per maand, zo berekende Edenred (het vroegere Accor).

Veiliger, handiger en sneller, maar…

Als we Edenred mogen geloven, zit de Belg vol ongeduld te wachten op die elektronische maaltijdcheque. De uitgever vroeg Belga-Ivox om tussen 6 en 12 september bij 1.000 Belgen te peilen naar hun verwachtingen rond de nieuwkomer.

 

Ruim drie Belgen op vier - 76,4% om precies te zijn - denkt dat elektronische maaltijdcheques veiliger zullen zijn in gebruik dan de papieren versie. Zij zien in de kaart het einde van verloren en gestolen cheques. Ongeveer even veel landgenoten (76,7%) menen ook dat de elektronische versie handiger zal zijn: je hoeft niet meer te rekenen, geen kleingeld meer op zak te hebben en de vervaldatum niet meer in het oog te houden. Niet dat de cheques voortaan eindeloos geldig blijven, maar de gebruiker zal daar automatisch aan herinnerd worden en - belangrijker nog - het systeem is zo ontworpen dat de oudste cheques automatisch eerst worden gebruikt. Driekwart (75,1%) denkt ook dat betalen aan de kassa sneller zal verlopen.

 

Toch is het niet allemaal een vooruitgang: 58,5% klaagt over een zoveelste kaart extra in hun portefeuille en ruim zeven op de tien (72,9%) betreuren dat ze de maaltijdcheques niet meer kunnen delen met gezinsleden of vrienden.

88,6% wil cheques behouden

Omdat er vanuit bepaalde werkgeverskringen - Unizo op kop - al langer gepleit wordt voor het vervangen van de maaltijdcheques door een maaltijdvergoeding rechtstreeks op de loonbrief, vroeg Edenred de werknemers die maaltijdcheques krijgen ook of ze “dat bedrag niet liever gewoon op hun loonbriefje gestort zouden krijgen, wetende dat de vrijstelling dan zou verdwijnen, wat betekent dat de werkgever meer dan het dubbele zou moeten betalen om zijn personeel dezelfde koopkracht te geven, ofwel dat hetgeen het personeel netto zou overhouden tot iets meer dan de helft zou verminderen”. Uiteraard werd deze piste door 88,6% van de ondervraagden verworpen en kiezen zij massaal voor het behoud van de maaltijdcheque.

 

Al is de vraagstelling natuurlijk behoorlijk suggestief, want het officiële Unizo-standpunt luidt als volgt: “Ten gronde blijven we voorstander van een directe nettovergoeding voor werknemers, gekoppeld aan lagere brutoloonkosten voor de werkgevers.” Lees: een systeem waar noch de werkgever noch de werknemer netto bij verliezen. Het laatste woord over dit voorstel is duidelijk nog niet gezegd.

Nog volop onderhandelingen met grootdistributie

“Op dit moment hebben al duizenden handelaars de stap naar de elektronische maaltijdcheque gezet”, aldus nog Edenred. Onder hen “enkele honderden supermarkten onder franchise. De onderhandelingen met de spelers van de grootdistributie zijn aan de gang, en sommige daarvan staan op het punt afgerond te worden.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top