“Belg kijkt vol verwachting uit naar elektronische maaltijdcheque” | RetailDetail

“Belg kijkt vol verwachting uit naar elektronische maaltijdcheque”

“Belg kijkt vol verwachting uit naar elektronische maaltijdcheque”

Nu de overheid vier uitgevers van elektronische maaltijdcheques officieel heeft erkend, kan de strijd om de gunst van de werkgevers (die de cheques aan hun medewerkers geven) en van de handelaars (die de cheques zullen moeten innen) losbarsten. Een strijd die draait om veel geld. Want vandaag geniet in ons land meer dan één werknemer op drie maaltijdcheques. Dat betekent voor de handelaars een potentiële omzet van meer dan 130 miljoen euro per maand, zo berekende Edenred (het vroegere Accor).

Veiliger, handiger en sneller, maar…

Als we Edenred mogen geloven, zit de Belg vol ongeduld te wachten op die elektronische maaltijdcheque. De uitgever vroeg Belga-Ivox om tussen 6 en 12 september bij 1.000 Belgen te peilen naar hun verwachtingen rond de nieuwkomer.

 

Ruim drie Belgen op vier - 76,4% om precies te zijn - denkt dat elektronische maaltijdcheques veiliger zullen zijn in gebruik dan de papieren versie. Zij zien in de kaart het einde van verloren en gestolen cheques. Ongeveer even veel landgenoten (76,7%) menen ook dat de elektronische versie handiger zal zijn: je hoeft niet meer te rekenen, geen kleingeld meer op zak te hebben en de vervaldatum niet meer in het oog te houden. Niet dat de cheques voortaan eindeloos geldig blijven, maar de gebruiker zal daar automatisch aan herinnerd worden en - belangrijker nog - het systeem is zo ontworpen dat de oudste cheques automatisch eerst worden gebruikt. Driekwart (75,1%) denkt ook dat betalen aan de kassa sneller zal verlopen.

 

Toch is het niet allemaal een vooruitgang: 58,5% klaagt over een zoveelste kaart extra in hun portefeuille en ruim zeven op de tien (72,9%) betreuren dat ze de maaltijdcheques niet meer kunnen delen met gezinsleden of vrienden.

88,6% wil cheques behouden

Omdat er vanuit bepaalde werkgeverskringen - Unizo op kop - al langer gepleit wordt voor het vervangen van de maaltijdcheques door een maaltijdvergoeding rechtstreeks op de loonbrief, vroeg Edenred de werknemers die maaltijdcheques krijgen ook of ze “dat bedrag niet liever gewoon op hun loonbriefje gestort zouden krijgen, wetende dat de vrijstelling dan zou verdwijnen, wat betekent dat de werkgever meer dan het dubbele zou moeten betalen om zijn personeel dezelfde koopkracht te geven, ofwel dat hetgeen het personeel netto zou overhouden tot iets meer dan de helft zou verminderen”. Uiteraard werd deze piste door 88,6% van de ondervraagden verworpen en kiezen zij massaal voor het behoud van de maaltijdcheque.

 

Al is de vraagstelling natuurlijk behoorlijk suggestief, want het officiële Unizo-standpunt luidt als volgt: “Ten gronde blijven we voorstander van een directe nettovergoeding voor werknemers, gekoppeld aan lagere brutoloonkosten voor de werkgevers.” Lees: een systeem waar noch de werkgever noch de werknemer netto bij verliezen. Het laatste woord over dit voorstel is duidelijk nog niet gezegd.

Nog volop onderhandelingen met grootdistributie

“Op dit moment hebben al duizenden handelaars de stap naar de elektronische maaltijdcheque gezet”, aldus nog Edenred. Onder hen “enkele honderden supermarkten onder franchise. De onderhandelingen met de spelers van de grootdistributie zijn aan de gang, en sommige daarvan staan op het punt afgerond te worden.”
 

Nu de overheid vier uitgevers van elektronische maaltijdcheques officieel heeft erkend, kan de strijd om de gunst van de werkgevers (die de cheques aan hun medewerkers geven) en van de handelaars (die de cheques zullen moeten innen) losbarsten. Een strijd die draait om veel geld. Want vandaag geniet in ons land meer dan één werknemer op drie maaltijdcheques. Dat betekent voor de handelaars een potentiële omzet van meer dan 130 miljoen euro per maand, zo berekende Edenred (het vroegere Accor).

Veiliger, handiger en sneller, maar…

Als we Edenred mogen geloven, zit de Belg vol ongeduld te wachten op die elektronische maaltijdcheque. De uitgever vroeg Belga-Ivox om tussen 6 en 12 september bij 1.000 Belgen te peilen naar hun verwachtingen rond de nieuwkomer.

 

Ruim drie Belgen op vier - 76,4% om precies te zijn - denkt dat elektronische maaltijdcheques veiliger zullen zijn in gebruik dan de papieren versie. Zij zien in de kaart het einde van verloren en gestolen cheques. Ongeveer even veel landgenoten (76,7%) menen ook dat de elektronische versie handiger zal zijn: je hoeft niet meer te rekenen, geen kleingeld meer op zak te hebben en de vervaldatum niet meer in het oog te houden. Niet dat de cheques voortaan eindeloos geldig blijven, maar de gebruiker zal daar automatisch aan herinnerd worden en - belangrijker nog - het systeem is zo ontworpen dat de oudste cheques automatisch eerst worden gebruikt. Driekwart (75,1%) denkt ook dat betalen aan de kassa sneller zal verlopen.

 

Toch is het niet allemaal een vooruitgang: 58,5% klaagt over een zoveelste kaart extra in hun portefeuille en ruim zeven op de tien (72,9%) betreuren dat ze de maaltijdcheques niet meer kunnen delen met gezinsleden of vrienden.

88,6% wil cheques behouden

Omdat er vanuit bepaalde werkgeverskringen - Unizo op kop - al langer gepleit wordt voor het vervangen van de maaltijdcheques door een maaltijdvergoeding rechtstreeks op de loonbrief, vroeg Edenred de werknemers die maaltijdcheques krijgen ook of ze “dat bedrag niet liever gewoon op hun loonbriefje gestort zouden krijgen, wetende dat de vrijstelling dan zou verdwijnen, wat betekent dat de werkgever meer dan het dubbele zou moeten betalen om zijn personeel dezelfde koopkracht te geven, ofwel dat hetgeen het personeel netto zou overhouden tot iets meer dan de helft zou verminderen”. Uiteraard werd deze piste door 88,6% van de ondervraagden verworpen en kiezen zij massaal voor het behoud van de maaltijdcheque.

 

Al is de vraagstelling natuurlijk behoorlijk suggestief, want het officiële Unizo-standpunt luidt als volgt: “Ten gronde blijven we voorstander van een directe nettovergoeding voor werknemers, gekoppeld aan lagere brutoloonkosten voor de werkgevers.” Lees: een systeem waar noch de werkgever noch de werknemer netto bij verliezen. Het laatste woord over dit voorstel is duidelijk nog niet gezegd.

Nog volop onderhandelingen met grootdistributie

“Op dit moment hebben al duizenden handelaars de stap naar de elektronische maaltijdcheque gezet”, aldus nog Edenred. Onder hen “enkele honderden supermarkten onder franchise. De onderhandelingen met de spelers van de grootdistributie zijn aan de gang, en sommige daarvan staan op het punt afgerond te worden.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.