“Belgische voedingsbedrijven benadeeld door Frans protectionisme”

“Belgische voedingsbedrijven benadeeld door Frans protectionisme”

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, is niet te spreken over een nieuwe Franse maatregel waardoor voedingsetiketten de exacte geografische oorsprong van zuivel- en vleesingrediënten moeten vermelden.

Verplichte oorsprongsetikettering voor melk en vlees

De Europese Commissie gaf eerder deze week Frankrijk de toestemming om gedurende twee jaar een verplichte oorsprongsetikettering voor melk en vlees als ingrediënten in voeding “uit te testen”. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat bedrijven die kazen of worsten in Frankrijk produceren en daar op de markt brengen expliciet op het etiket moeten vermelden of ze Belgische melk of vlees bevatten.

 

“Franse producenten zullen er dus alle baat bij hebben om vooral in te kopen bij leveranciers van Franse melk en vlees. En het is natuurlijk evenzeer te vrezen dat Franse distributeurs Belgische zuivel- en vleesproducten links zullen laten liggen”, maakt Fevia zich zorgen over wat ze het "Frans protectionisme" noemt.

 

De federatie van de Belgische voedingsindustrie vindt het onbegrijpelijk dat de Europese Commissie het basisprincipe van ‘vrij verkeer van goederen’ op de helling zet. “Het invoeren van verschillende etiketteringsregels voor producten gemaakt binnen of buiten Frankrijk staat gelijk aan het optrekken van handelsbarrières. Vooral producenten uit kleinere landen met een open economie, zoals België, zullen hierdoor minder competitief worden. Na de Brexit is dit opnieuw een bedreiging voor de Belgische voedingsindustrie,” waarschuwt voorzitter Jean Eylenbosch.

 

Volgens de voedingsindustrie kan de maatregel leiden tot delokalisering vanuit België richting Frankrijk, bijvoorbeeld bij multinationals die nu in België produceren. “De Belgische voedingsindustrie groeide de voorbije jaren vooral door export: ten opzichte van 2011 met liefst 15%”, zo benadrukt Fevia, dat erop wijst dat Frankrijk onze belangrijkste handelspartner is en tekent voor een vijfde van de totale Belgische uitvoer aan voedingsproducten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top