“Belgische voedingsbedrijven benadeeld door Frans protectionisme” | RetailDetail

“Belgische voedingsbedrijven benadeeld door Frans protectionisme”

“Belgische voedingsbedrijven benadeeld door Frans protectionisme”

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, is niet te spreken over een nieuwe Franse maatregel waardoor voedingsetiketten de exacte geografische oorsprong van zuivel- en vleesingrediënten moeten vermelden.

Verplichte oorsprongsetikettering voor melk en vlees

De Europese Commissie gaf eerder deze week Frankrijk de toestemming om gedurende twee jaar een verplichte oorsprongsetikettering voor melk en vlees als ingrediënten in voeding “uit te testen”. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat bedrijven die kazen of worsten in Frankrijk produceren en daar op de markt brengen expliciet op het etiket moeten vermelden of ze Belgische melk of vlees bevatten.

 

“Franse producenten zullen er dus alle baat bij hebben om vooral in te kopen bij leveranciers van Franse melk en vlees. En het is natuurlijk evenzeer te vrezen dat Franse distributeurs Belgische zuivel- en vleesproducten links zullen laten liggen”, maakt Fevia zich zorgen over wat ze het "Frans protectionisme" noemt.

 

De federatie van de Belgische voedingsindustrie vindt het onbegrijpelijk dat de Europese Commissie het basisprincipe van ‘vrij verkeer van goederen’ op de helling zet. “Het invoeren van verschillende etiketteringsregels voor producten gemaakt binnen of buiten Frankrijk staat gelijk aan het optrekken van handelsbarrières. Vooral producenten uit kleinere landen met een open economie, zoals België, zullen hierdoor minder competitief worden. Na de Brexit is dit opnieuw een bedreiging voor de Belgische voedingsindustrie,” waarschuwt voorzitter Jean Eylenbosch.

 

Volgens de voedingsindustrie kan de maatregel leiden tot delokalisering vanuit België richting Frankrijk, bijvoorbeeld bij multinationals die nu in België produceren. “De Belgische voedingsindustrie groeide de voorbije jaren vooral door export: ten opzichte van 2011 met liefst 15%”, zo benadrukt Fevia, dat erop wijst dat Frankrijk onze belangrijkste handelspartner is en tekent voor een vijfde van de totale Belgische uitvoer aan voedingsproducten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.