“Bierverkoop van groot belang voor tankstations”

“Bierverkoop van groot belang voor tankstations”

Volgens het Eén-programma Volt is de verkoop van bier erg belangrijk voor de omzet van tankstations. Anders dan in onze buurlanden zijn er in België maar weinig beperkingen op die verkoop, zelfs niet langs de autosnelwegen.

Eén op drie verkochte blikjes is bier

De redactie van Volt kon een document inkijken van een groothandel die dranken levert aan tankstations langs de autosnelwegen. Daaruit bleek dat liefst 34% van alle verkochte drank bier was, dus één blikje op de drie. Op twee staan frisdranken (25%), op drie energiedranken (20%). In de merkenrangschikking prijkt Jupiler op één, Red Bull op twee en Coca-Cola op drie.

 

De verkoop van alcoholische dranken in tankstations is verkeersdeskundigen al langer een doorn in het oog, dat bleek nog maar eens tijdens het debat in Volt. Maar hoewel de voorbije jaren wel vaker de roep weerklonk om de verkoop van alcohol volledig te verbieden in tankstations ‑ en al zeker in die langs de autosnelwegen ‑ kwam het nooit tot een wetswijziging.

 

Ook nu onderstreept de sector dat de verkoop van drank erg belangrijk is voor de omzet van de tankstations, omdat de winstmarges op brandstoffen bijzonder klein zijn en almaar slinken. De sector heeft het in ons land zo al niet onder de markt: de voorbije tien jaar sloot één op de vijf tankstations de deuren.

 

België “meest liberale land”

Op dit moment is in ons land enkel de verkoop van drank die meer dan 6% alcohol bevat, verboden in tankstations langs de autosnelweg. In de ons omringende landen zijn er wél meer beperkingen: zo kan de automobilist in Frankrijk geen alcohol meer kopen langs de autosnelweg en in Duitsland kan het niet van middernacht tot 7 uur ’s ochtends.

 

In Nederland is de verkoop van alcoholische dranken zelfs verboden in elk tankstation, ondanks het verzet van de sector, tot in de rechtszaal toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top