“Bierverkoop van groot belang voor tankstations” | RetailDetail

“Bierverkoop van groot belang voor tankstations”

“Bierverkoop van groot belang voor tankstations”

Volgens het Eén-programma Volt is de verkoop van bier erg belangrijk voor de omzet van tankstations. Anders dan in onze buurlanden zijn er in België maar weinig beperkingen op die verkoop, zelfs niet langs de autosnelwegen.

Eén op drie verkochte blikjes is bier

De redactie van Volt kon een document inkijken van een groothandel die dranken levert aan tankstations langs de autosnelwegen. Daaruit bleek dat liefst 34% van alle verkochte drank bier was, dus één blikje op de drie. Op twee staan frisdranken (25%), op drie energiedranken (20%). In de merkenrangschikking prijkt Jupiler op één, Red Bull op twee en Coca-Cola op drie.

 

De verkoop van alcoholische dranken in tankstations is verkeersdeskundigen al langer een doorn in het oog, dat bleek nog maar eens tijdens het debat in Volt. Maar hoewel de voorbije jaren wel vaker de roep weerklonk om de verkoop van alcohol volledig te verbieden in tankstations ‑ en al zeker in die langs de autosnelwegen ‑ kwam het nooit tot een wetswijziging.

 

Ook nu onderstreept de sector dat de verkoop van drank erg belangrijk is voor de omzet van de tankstations, omdat de winstmarges op brandstoffen bijzonder klein zijn en almaar slinken. De sector heeft het in ons land zo al niet onder de markt: de voorbije tien jaar sloot één op de vijf tankstations de deuren.

 

België “meest liberale land”

Op dit moment is in ons land enkel de verkoop van drank die meer dan 6% alcohol bevat, verboden in tankstations langs de autosnelweg. In de ons omringende landen zijn er wél meer beperkingen: zo kan de automobilist in Frankrijk geen alcohol meer kopen langs de autosnelweg en in Duitsland kan het niet van middernacht tot 7 uur ’s ochtends.

 

In Nederland is de verkoop van alcoholische dranken zelfs verboden in elk tankstation, ondanks het verzet van de sector, tot in de rechtszaal toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.