“Bierverkoop van groot belang voor tankstations”

“Bierverkoop van groot belang voor tankstations”

Volgens het Eén-programma Volt is de verkoop van bier erg belangrijk voor de omzet van tankstations. Anders dan in onze buurlanden zijn er in België maar weinig beperkingen op die verkoop, zelfs niet langs de autosnelwegen.

Eén op drie verkochte blikjes is bier

De redactie van Volt kon een document inkijken van een groothandel die dranken levert aan tankstations langs de autosnelwegen. Daaruit bleek dat liefst 34% van alle verkochte drank bier was, dus één blikje op de drie. Op twee staan frisdranken (25%), op drie energiedranken (20%). In de merkenrangschikking prijkt Jupiler op één, Red Bull op twee en Coca-Cola op drie.

 

De verkoop van alcoholische dranken in tankstations is verkeersdeskundigen al langer een doorn in het oog, dat bleek nog maar eens tijdens het debat in Volt. Maar hoewel de voorbije jaren wel vaker de roep weerklonk om de verkoop van alcohol volledig te verbieden in tankstations ‑ en al zeker in die langs de autosnelwegen ‑ kwam het nooit tot een wetswijziging.

 

Ook nu onderstreept de sector dat de verkoop van drank erg belangrijk is voor de omzet van de tankstations, omdat de winstmarges op brandstoffen bijzonder klein zijn en almaar slinken. De sector heeft het in ons land zo al niet onder de markt: de voorbije tien jaar sloot één op de vijf tankstations de deuren.

 

België “meest liberale land”

Op dit moment is in ons land enkel de verkoop van drank die meer dan 6% alcohol bevat, verboden in tankstations langs de autosnelweg. In de ons omringende landen zijn er wél meer beperkingen: zo kan de automobilist in Frankrijk geen alcohol meer kopen langs de autosnelweg en in Duitsland kan het niet van middernacht tot 7 uur ’s ochtends.

 

In Nederland is de verkoop van alcoholische dranken zelfs verboden in elk tankstation, ondanks het verzet van de sector, tot in de rechtszaal toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top