“Bierverkoop van groot belang voor tankstations” | RetailDetail

“Bierverkoop van groot belang voor tankstations”

“Bierverkoop van groot belang voor tankstations”

Volgens het Eén-programma Volt is de verkoop van bier erg belangrijk voor de omzet van tankstations. Anders dan in onze buurlanden zijn er in België maar weinig beperkingen op die verkoop, zelfs niet langs de autosnelwegen.

Eén op drie verkochte blikjes is bier

De redactie van Volt kon een document inkijken van een groothandel die dranken levert aan tankstations langs de autosnelwegen. Daaruit bleek dat liefst 34% van alle verkochte drank bier was, dus één blikje op de drie. Op twee staan frisdranken (25%), op drie energiedranken (20%). In de merkenrangschikking prijkt Jupiler op één, Red Bull op twee en Coca-Cola op drie.

 

De verkoop van alcoholische dranken in tankstations is verkeersdeskundigen al langer een doorn in het oog, dat bleek nog maar eens tijdens het debat in Volt. Maar hoewel de voorbije jaren wel vaker de roep weerklonk om de verkoop van alcohol volledig te verbieden in tankstations ‑ en al zeker in die langs de autosnelwegen ‑ kwam het nooit tot een wetswijziging.

 

Ook nu onderstreept de sector dat de verkoop van drank erg belangrijk is voor de omzet van de tankstations, omdat de winstmarges op brandstoffen bijzonder klein zijn en almaar slinken. De sector heeft het in ons land zo al niet onder de markt: de voorbije tien jaar sloot één op de vijf tankstations de deuren.

 

België “meest liberale land”

Op dit moment is in ons land enkel de verkoop van drank die meer dan 6% alcohol bevat, verboden in tankstations langs de autosnelweg. In de ons omringende landen zijn er wél meer beperkingen: zo kan de automobilist in Frankrijk geen alcohol meer kopen langs de autosnelweg en in Duitsland kan het niet van middernacht tot 7 uur ’s ochtends.

 

In Nederland is de verkoop van alcoholische dranken zelfs verboden in elk tankstation, ondanks het verzet van de sector, tot in de rechtszaal toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.