“Carrefour broedt op overname Casino”

Opnieuw duiken geruchten op over een nakend overnamebod van Carrefour op zijn rivaal Casino. Een deal zou leiden tot een sterke nummer één in zowel Frankrijk als Brazilië, maar ene Daniel Kretinsky steekt er mogelijk een stokje voor…

 

Moeilijke papieren

Sinds verschillende weken bestudeert Carrefour een vijandig overnamebod op Casino, melden anonieme bronnen aan het Franse BFM Business. Dat bod zou tussen de 4 en de 4,2 miljard euro bedragen, zo’n 25% boven de huidige marktwaarde. Met die premie wil Carrefour naar verluidt vooral de banken verleiden, want dat topman Jean-Charles Naouri van Casino het voorstel zal verwerpen, lijdt geen twijfel. Nochtans zit die topman in moeilijke financiële papieren: verschillende vennootschappen van de groep staan onder bescherming tegen schuldeisers en moederholding Rallye kreunt onder een schuldenlast van wel 2,9 miljard euro.

 

Toch aarzelt Carrefour om de aanval in te zetten, en de reden daarvoor heet Daniel Kretinsky: de Tsjechische investeerder, die eerder al poogde om de controle te verwerven over Metro, nam vorige week samen met zijn zakenpartner Patrik Tkac een belang van 4,63% in Casino, via hun gezamenlijke investeringsmaatschappij Vesa Equity Investment. Tot grote vreugde van topman Naouri, die in de participatie een bewijs van vertrouwen ziet. Volgens waarnemers is het vooral een slinkse zet om Carrefour stokken in de wielen te steken.

 

Nood aan consolidatie

Er is al vaker gespeculeerd over een mogelijke toenadering tussen beide groepen: een jaar geleden nog maakte Casino bekend dat het was benaderd door zijn concurrent, maar Carrefour ontkende toen formeel en dat doet het nu opnieuw. Toch is er een logica: Alexandre Bompard ziet een noodzaak voor verdere consolidatie in de foodretailsector. Bovendien vreest hij dat een eventuele ontmanteling van de groep Casino vooral zijn directe concurrenten zou bevoordelen – groepen als Auchan of E.Leclerc – zouden onderdelen kunnen kopen.

 

Analisten berekenden dat een fusie een besparing van 0,7 tot 1,1% van de omzet zou kunnen opleveren: dat is ongeveer 1 miljard euro, waardoor de operationele winst plotsklaps met 30% zou stijgen. Zo’n fusiegroep zou een marktaandeel bereiken van zowat 30% in Frankrijk en zelfs 50% in Brazilië. Daar wringt dan ook het schoentje: de vraag is immers of de concurrentieautoriteiten kunnen leven met zo’n dominante groep. Op de Franse markt is er een grote overlap tussen beide retailers, vooral in het segment van de buurtwinkels. Een eventuele fusie zou in elk geval gepaard moeten gaan met het afstoten van een groot aantal winkels.