“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Samenwerking nog altijd verboden

De resultaten die Ahold Delhaize gisteren de wereld instuurde, wonden er geen doekjes om: de groep boert goed maar blijft het moeilijk hebben in België. “De Nederlanders willen ingrijpen, maar één Antwerps winkeltje houdt de fusie van Albert Heijn en Delhaize tegen”, schrijft De Standaard. Dat ‘winkeltje’ blijkt een kleine vestiging van Albert Heijn te zijn op de Antwerpse Groenplaats.

 

“Eén jaar na de grote fusie van Ahold en Delhaize houdt één kleine winkel de effectieve fusie in België tegen. Ahold Delhaize slaagde niet in de verkoop ervan, waarop de BMA (de Belgische concurrentiewaakhond, nvdr.) het verkoopproces aan een trustee toevertrouwde. Maar ook die raakt niet van de winkel af. Ahold Delhaize hoopt op een oplossing via gesprekken met de BMA”, aldus de krant. De Nederlands-Belgische distributiereus zou in theorie een wijziging van de fusievoorwaarden kunnen vragen aan de BMA en alternatieve pistes suggereren om de fusie alsnog definitief rond te krijgen.

 

Volgens een insider zou Delhaize organisatorisch flink wat kunnen opsteken van Albert Heijn, dat in ons land een goed parcours rijdt. Maar voorlopig kan en mag dat dus niet: “Het organisatorisch ineenschuiven van Albert Heijn en Delhaize is in België verboden zolang niet alle winkels die van de Belgische mededingingsautoriteit (de BMA) moeten verkocht worden, een andere eigenaar hebben gekregen. Daardoor heeft Ahold Delhaize in België nog twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top