“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”

“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”

“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”
Shutterstock

Er is een deal in de maak tussen het Italiaanse Ferrero en het Zwitserse Nestlé over de Amerikaanse chocoladeactiviteiten van die laatste. De producent van o.a. Nutella en Tictac zou 2,8 miljard dollar betalen voor merken als Butterfinger en Baby Ruth.

 

Dalende vraag naar suikerhoudende producten

Nestlé, onder meer bekend van KitKat, had in juni vorig jaar al laten weten dat het “opties bekeek” voor zijn Amerikaanse chocoladetak. In december liet topman Mark Schneider verstaan een verkoop van de afdeling te verwachten in het eerste kwartaal van 2018. Nestlé wil de komende jaren meer gaan focussen op koffie (Nescafé, Nespresso) en dierenvoeding, nu de vraag naar suikerhoudende voeding wereldwijd terugloopt.

 

Volgens financieel persbureau Bloomberg zou Ferrero de nieuwe eigenaar worden. De Italianen zouden omgerekend 2,34 miljard euro op tafel leggen voor de Amerikaanse chocoladeactiviteiten, die in 2016 nog een omzet van 900 miljoen Zwitserse frank (zowat 830 miljoen euro) realiseerden.

 

Eind 2017 verraste Ferrero al met het nieuws dat de groep het Amerikaanse Ferrara Candy overnam, de maker van Brach’s, Trolli en Lemonhead. Door die overname steeg het marktaandeel van de Italianen tot 4,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.