“Frans Muller wordt CEO bij fusie Ahold-Delhaize”

“Frans Muller wordt CEO bij fusie Ahold-Delhaize”

Als het tot een fusie komt tussen Delhaize en Ahold, zouden in België de prijzen zakken en in Nederland de kwaliteit verbeteren, aldus Rabobank. Ook beweert Petercam dat Frans Muller CEO zou worden van het fusiebedrijf, terwijl Dick Boer voorzitter wordt.

Lagere prijzen, betere kwaliteit

"De consument zal in de toekomst minder betalen voor een betere winkelervaring", dat staat met zoveel woorden te lezen in een analistenrapport van de Nederlandse bank Rabo, dat De Standaard kon inkijken.

 

"De sleutel zit hem volgens Rabo in het samenspel tussen de betere inkoopprijzen van Albert Heijn én de goede kwaliteit van Delhaize. In Nederland heeft Albert Heijn het imago een dure supermarkt te zijn (een beetje zoals Delhaize hier), maar die prijsperceptie zou verbeteren door Delhaize-kwaliteit in de rekken te brengen", vat de krant het rapport samen. "In België zouden de prijzen dan weer dalen. Albert Heijn koopt volgens Rabo in Nederland 10 procent goedkoper aan dan Delhaize in België."

 

Ahold bevoorraadt zijn Belgische Albert Heijn-winkels vanuit het Nederlandse Tilburg en Rabo verwacht dat de fusiegroep dat straks ook op grotere schaal voor Delhaize kan doen: Nederland kent "flexibele arbeidscontracten" en "lagere lonen" dankzij "meer studentenjobs" en bovendien is het "logistieke apparaat van Albert Heijn efficiënter". In theorie zou de groep ook het Belgische verbod om onder de kostprijs te verkopen, kunnen omzeilen, meent Rabo, terwijl er ook op het vlak van de huismerken flinke synergieën mogelijk zijn.

 

"Toch is het opmerkelijk dat Rabo op de aankoopvoordelen in België maar 120 miljoen euro kleeft, wat neerkomt op minder dan 0,3 procent van de omzet van Delhaize België", besluit De Standaard. "Die verbetering zou nog altijd niet volstaan om Delhaize België opnieuw de winstgevendheid uit 2011 te doen halen. En het blijft afwachten in welke mate de fusievoordelen naar de aandeelhouders gaan."

 

"Delhaize levert de CEO, Ahold de voorzitter"

Ook beurshuis Petercam heeft zich over de mogelijke fusie gebogen. De analisten vroegen zich af hoe de top van het nieuwe fusiebedrijf er zou uitzien. Volgens Petercam zou Frans Muller, de Nederlander die sinds eind 2013 aan het hoofd staat van Delhaize, de nieuwe CEO worden, terwijl de huidige CEO van Ahold, Dick Boer, voorzitter van de raad van bestuur zou worden.

 

Of die voorspelling klopt, weten we misschien voor het einde van de maand, want volgens bronnen dicht bij het dossier kan de fusie tussen Ahold en Delhaize nog deze maand rond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top