“Gepassioneerd door retail”

“Gepassioneerd door retail”

Eén van de mooiste AD Delhaize supermarkten van het land vind je momenteel in Bergen. De winkel van Kathleen Wattiez heropende begin september na ingrijpende verbouwingen. RetailDetail Food sprak met de zaakvoerster. 

 

Verse vis en sushi


Kunt u kort uw loopbaan beschrijven vóór u deze winkel runde?
“Ik kom uit een familie van ingenieurs, geen zelfstandigen. 15 jaar geleden werkte ik een concept uit en begon een boetiek op het platteland. Ik ontwikkelde er mijn eigen merk en de kledingwinkel draaide goed. Op die manier ontdekte ik mijn passie voor de detailhandel. Vervolgens kwam ik terecht bij de balie van Brussel en werkte er verschillende jaren met de nieuwste technologieën. Tot men me 3 jaar geleden vroeg om deze winkel te moderniseren. Zo ben ik voor de onderneming Vamodis beginnen te werken. Het is een familiebedrijf en het is mijn schoonmoeder die 30 jaar geleden deze winkel startte. Na haar dood namen haar drie kinderen (mijn echtgenoot en zijn twee zussen) de winkel over.”

 

Bent u gepassioneerd door voeding of eerder door retail in het algemeen?
“Ik ben gefascineerd door retail. Sinds ik deze zaak drie jaar geleden overnam, ben ik gehecht geraakt aan het team, aan de manier van werken, aan onze vorderingen. Maar we zijn in de eerste plaats een voedingswinkel, dat is onze kernactiviteit. We hebben daarom bij de renovatie van de winkel de versafdeling versterkt. Ik was altijd al onder de indruk van het uitgebreide gamma producten bij Delhaize want zij zijn het enige grootwarenhuis dat zo’n grote variëteit aanbiedt. Ons fruit- en groenteaanbod is uniek. We krijgen ook elke dag een levering verse vis. Sinds onze recente heropening hebben we daarenboven een sushistand. Dit levert een meerwaarde op, ook al omdat sushi’s heel erg in trek zijn bij onze klanten.”


Ruime openingsuren

 

Wat is er fundamenteel veranderd aan de winkel?
“De uitbreiding van de versproducten en van de schapruimte. We hebben de winkeloppervlakte niet vergroot maar beter ingericht om onze klanten meer comfort te geven. We breidden onze artikelen uit zodat we vandaag het hele gamma aanbieden. Sinds de heropening zijn onze versproducten heel populair.”

 

Hoe reageerden uw klanten?
“De klanten werden gedurende ongeveer 10 weken doorverwezen naar andere winkels als ze dat wensten. We heropenden onze zaak op 8 september en de eerste week was meteen een groot succes. We kregen ook veel positieve reacties. Ik sta veel in de winkel en heb regelmatig contact met de klanten. Ik ga bijvoorbeeld spontaan naar hen toe om te vragen of ze de nieuwe artikelen gemakkelijk terugvinden. U moet ook weten dat Delhaize een meeting organiseerde om uit te leggen waarom we renoveerden en hoe we te werk zouden gaan. Het personeel vond dat een zeer positief initiatief.”

 

Wat zijn de sterke punten van uw winkel?
“De parking en de ervaren personeelsleden die bijna allemaal 30 jaar in onze winkel werken. Onze zaak is een oriëntatiepunt voor de klanten, aangezien ze in het centrum van de stad ligt, vlakbij de grote verkeersaders, met een oppervlakte die een compleet assortiment mogelijk maakt. We zijn trouwens de enige winkel die het nieuwe concept van Delhaize aanbiedt op een oppervlakte van 2.000 m². We hebben ook onze openingsuren aangepast om het de klant nog makkelijker te maken. We openen elke dag om 8 u. zodat sommige studenten, ouders of arbeiders kunnen boodschappen doen alvorens ze hun werkdag starten. Op zondag zijn we open van 9 u. tot 13 u. We zullen in de toekomst ook openen op alle feestdagen. Tijdens de eindejaarsperiode installeren we op de parking een kraam met schaaldieren, “l’Ecailler”. We stellen zelf onze eigen zeevruchtenschotels samen, een echte specialiteit van onze winkel.”


Elk weekend degustaties

 

Welke productstrategie hanteert u?
“Ik vind het belangrijk dat we nu een uitgebreider gamma, een delicatessenafdeling en een aanbod lokale producten hebben. Elk weekend organiseren we ten minste drie degustaties. Voor de slagerijafdeling hebben we een nieuw partnerschap met de familie Lupcin. Dit zijn vleesspecialisten die een slagerijafdeling in 8 winkels uitbaten en nog traditioneel volledige karkassen aankopen en uitbenen. U vindt bij ons hun drooggerijpt vlees in een rijpingskamer. De lokale producten moeten wel een meerwaarde bieden ten opzichte van de andere artikelen. We werken samen met Ferme de la Sauvenière, Ferme Pype, producenten van de tarte al djote, Brasserie au Baron, artisanale ijsmakers, Verger de la Chise en nog andere lokale producenten.”

 

Heeft de fusie van Delhaize en Ahold impact op uw winkel?
“Voorlopig niet. Er worden momenteel prijsonderhandelingen gevoerd, die veeleer een positieve invloed zullen hebben op de prijzen voor onze klanten.” 

 

Wat zijn uw ambities voor de toekomst?
“Ik wil in de eerste plaats kritisch blijven voor mezelf, naar de klanten luisteren, een voortreffelijke dagelijkse service bieden, winstgevend zijn en een kmo runnen waar het personeel zich kan ontplooien en waar we samen vooruitgang boeken en groeien. Het feit dat ik deze winkel in drie jaar tijd volledig heb vernieuwd en dat ik samen met het personeel al veel heb bereikt, bewijst dat deze winkel een echte passie voor mij is!"

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top