“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig” | RetailDetail

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”
Foto: Shutterstock

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

 

Retourstromen te complex en duur

Uit het onderzoek ‘Empty Logistics’, in samenwerking met onder meer de Belgische brouwers, Coca-Cola en retailers Delhaize en Colruyt, blijkt dat er nood is aan standaardisatie van het statiegeldsysteem. Statiegeld is een goed systeem om herbruikbare flessen terug bij de producent te krijgen, klinkt het, maar omdat er steeds vaker unieke types flesjes en bakken op de markt komen, worden de retourstromen complex en duur.


De sortering van de flessen is het grootste pijnpunt. Vooral verkooppunten hebben veel hieraan veel werk door de vele verschillende soorten flessen en bakken, met bijhorende tarieven. Zeker speciaalbieren hebben vaak afwijkende flesjes. “Standaardisatie zou nochtans de logistieke kosten sterk kunnen doen dalen”, zegt Eva Gezels, projectleider VIL.


Vandaag gebeuren bij de sortering ook regelmatig fouten, waardoor producenten gemiddeld 2 tot 3% van de teruggebrachte leeggoedflessen niet meer kunnen gebruiken. Toch zien de acht bedrijven en verenigingen die meewerkten aan de studie geen draagvlak voor een derde partij die als centrale dienstverlener tussen de producent en de retailer in zou komen te staan.

 

Wettelijk kader moet orde scheppen

Wel willen ze een eenvoudiger statiegeldsysteem. “Belastingen en accijnzen duwen producten richting herbruikbare verpakkingen maar houden geen rekening met standaardisatie. Een reductie van het aantal types flessen en het aantal statiegeldtarieven kan de logistieke flow van leeggoed een stuk overzichtelijker en efficiënter maken”, redeneert het VIL.


“De retour van een herbruikbare fles met statiegeld is op papier zeer simpel, maar in de realiteit zit er een complex systeem achter waarbij diverse spelers zijn betrokken”, beklemtoont Gilles Vandorpe, directeur van de federatie van drankenhandelaars FEBED.


De federatie vraagt dan ook een wettelijk kader dat orde schept in de statiegeldtarieven op herbruikbare verpakkingen. Nu is het immers een vrijwillig systeem, waarbij iedere partij zelf de waarborg voor zijn leeggoed mag bepalen. Vorig jaar bleek dat twee derde van de drankenhandelaars in de voorbije jaren extra personeel in dienst namen om alle leeggoed verwerkt te krijgen.

 

Drie tarieven voor drie maten

Concreet stelt het innovatieplatform voor om het statiegeld op flessen met een inhoud kleiner dan 37,5 cl tot 10 eurocent te laten zakken. Voor flessen van 37,5 cl en groter wordt het tarief dan 20 eurocent en 50 eurocent voor alle andere speciale flessen. 


Voor bakken met 6, 12 of 24 flessen stelt het VIL een tarief van 2,1 euro voor. Bakken met een ander aantal flessen zouden dan 3,5 euro statiegeld krijgen. Op andere “speciale bakken die wegens hun kostprijs niet onder de eerste of tweede categorie kunnen vallen” kan dan 4,6 euro statiegeld gelden.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.