“Nieuw winkelconcept zet sterke punten Delhaize beter in de verf”

Het nieuwe supermarkconcept 'Fresh Atelier', dat Delhaize voorstelde in Nijvel, wordt ook bij zelfstandige ondernemers uitgerold. Die leggen wel hun eigen accenten, merken we in de AD Delhaize van Nathalie en Luc Bormans in Belgrade (Namen).

 

Het hart van de winkel

Dit is één van de eerste zelfstandige Delhaize-supermarkten met het nieuwe winkelconcept: de winkel ging na een ingrijpende verbouwing weer open op 8 november. Eerste opmerkelijke vaststelling wanneer je binnenkomt: de wijnafdeling staat helemaal vooraan. Zoals vroeger, zou je kunnen zeggen. “Wijn is een speerpunt voor Delhaize en voor ons een zeer belangrijke afdeling. Doorheen het jaar heeft het rayon een omzetaandeel van ongeveer 9%, in de maand december stijgt dat tot 12 à 13%. We steken daar veel energie in, want zo kunnen we ons differentiëren. Klanten spreken ons aan voor wijnadvies – we leven wel in een digitale wereld, maar je kan niet alle adviseurs vervangen door beeldschermen. Die menselijke toets maakt echt een verschil.”

 

Een Fresh Atelier is er niet in Belgrade, maar de versdriehoek vormt wel het hart van de winkel. Over de saladbar en het nieuwe meubel met ‘on-the-go’-producten (‘sur le pouce’ in het Frans) is Bormans enthousiast: “Het draait erg goed. Al denk ik niet dat we een echte traiteur moeten worden, we blijven een supermarkt.” De hele afdeling groenten en fruit doet het hier overigens goed. Sterke groeiers zijn vers fruitsap, zacht fruit en biologische producten. Of het bulkmeubel voor biologische noten en zaden zal aanslaan, is nog afwachten. “Wat vooral sterk is in de nieuwe opstelling, is het feit dat shoppers die de gangen van de droge voeding binnengaan, altijd toch weer terug uitkomen op de versafdeling.”

 

Profileren als specialist

Delhaize zet met het nieuwe concept zijn sterke punten beter in de verf, vindt Bormans. Het koelmeubel met AOP-kazen en charcuterie vindt hij dan ook een goeie zet. “Zo profileren we ons als een echte specialist. We hebben een knap aanbod kwaliteitsproducten. Die moet je verkopen zoals je wijn verkoopt: mensen hebben nood aan advies. Vertel ze bijvoorbeeld dat je onze heerlijke Comté best één uur vooraf uit de koelkast en uit de verpakking haalt. Klanten aan wie je dat vertelt, komen zeker terug. Als zelfstandige ondernemer kan je zo je stempel drukken.”

 

In de open bakkerij heeft de ondernemer geopteerd om weer een rijskast te plaatsen. “We willen kwalitatief betere producten kunnen aanbieden. Dat is nodig, want de concurrentie zit niet stil. Kijk bijvoorbeeld naar Boulangerie Louise, de bakkersketen van Renmans.” Ook het chocoladerayon kreeg een upgrade, met heel wat nieuwe producten en het exclusieve (Albert Heijn)-gamma Delicata. ‘Geluk in tabletvorm’ zegt het opschrift. Nog zo’n speerpunt is de verse visafdeling: “Hier geldt de 20/80 regel: 20% van het assortiment realiseert 80% van de omzet. Dat deel van het aanbod verpakken we hier dan ook zelf.”

 

De slagerij besteedt Bormans uit aan specialist Dufrais: die produceert, versnijdt en verpakt ter plaatse. Rundvlees komt van een lokale veeteler: de familie Van Eyck uit Lonzée-Gembloux, die met een foto op het etiket prijkt. “Het is geen marketingverhaaltje, ik ken die mensen persoonlijk”, zegt Bormans. Dufrais pakt hier ook uit met een mooi gamma ter plaatse bereide gerechten. Ook de eieren komen van een plaatselijke leverancier, net als enkele traiteurproducten. En de koffie, van de Naamse koffiebrander Delahaut.

 

Niet bespaard

Blij is Bormans met de beslissing van Delhaize om volop in te zetten op de nutri-score. “Iedereen praat over kwaliteit, maar kwaliteit is een begrip dat je moet invullen,” vindt hij. “Kijk naar de nieuwe campagne van Aldi: die heeft het ook over kwaliteit, maar ze gaat enkel over de smaak. Wat is kwaliteit voor de klant? Is het de smaak, de geur, de ingrediënten, de mooie verpakking…? De nutri-score is een manier om het begrip kwaliteit te objectiveren.”

 

Het gezin Bormans heeft drie winkels in de regio: AD Delhaize-supermarkten in Salzinnes en Belgrade, en een Proxy Delhaize in Rhisnes. In Belgrade was de investering behoorlijk stevig: “We zijn ver gegaan in de kwaliteit van de afwerking en de materialen. De bakstenen muur achteraan is van échte bakstenen en dat zie je. Hij creëert een warmere sfeer in de winkel. Op de verlichting hebben we niet bespaard. Ook in de logistiek hebben we geïnvesteerd, en in het comfort van onze ploegen: een nieuwe laadkade, personeelsparking, een ruim magazijn, gloednieuwe koelcellen en ateliers, gezellige lokalen voor de medewerkers… Het totale investeringsbedrag was 3 miljoen, en dat voor een winkel van 1.200 m² die tot nu toe 12 miljoen omzet realiseert…”

 

De wet van de sterkste

Een lonende investering? “Klanten vertellen me dat ze enthousiast zijn, maar dat zegt niet zoveel: opiniepeilingen tellen niet, de cijfers wel. De openingsweek was perfect, ook daarna zagen we een mooie stijging, maar vergelijken is moeilijk omdat we voortaan ook op zondag openen. Ik schat dat we toch een omzetstijging van 7 à 10% kunnen realiseren, met een foodassortiment dat niet sterk is uitgebreid terwijl de oppervlakte met 400 m² toenam. Daarmee ben ik tevreden, ja.”

 

Die 25.000 tot 30.000 euro meeromzet per week zal enkele concurrenten pijn doen, want het gaat erg moeizaam in de foodretail vandaag, zegt de ondernemer. “De markt kampt met een volumedaling van 2,5%, en daar bovenop is er ook nog eens 1,3% deflatie. Dus als je met 3,8% achteruitgaat, dan hou je al stand. En dan is er de factor online. We weten niet hoe dat verder gaat evolueren. Kunnen we e-commerce integreren in ons businessmodel? Denk aan de kostprijs van het voorbereiden en leveren van de bestellingen – en dat met onze krappe marges. Zelf kies ik er toch voor om meer nadruk te leggen op onze sterke punten, zoals kwaliteit en service.”

 

Het bewijst dat de ondernemers erin geloven. “We zitten hier aan de rand van de stad in een wijk met een behoorlijke koopkracht. Dit is een avond- en weekendwinkel met een redelijke grote gemiddelde korf, tegen de 40 euro.” Maar het is ook vechten tegen de concurrentie. De buur is een Carrefour Market van Groupe Mestdagh, wat verderop zit Aldi, Lidl verhuist binnenkort naar een nieuw pand vlakbij, wat verderop in Sant-Servais en Jambes zit Intermarché ook niet stil, met een zeer agressieve politiek. “Het is de wet van de sterkste. Enkel de taaiste kerels zullen overleven. Wij gaan ervoor!”