“Supermarkt kan niet zonder vegetarisch aanbod”

“Supermarkt kan niet zonder vegetarisch aanbod”

Tot voor kort stelde het vegetarisch aanbod in de supermarkt niet zo veel voor, maar recent groeit het segment razendsnel en het verkoopt ontzettend goed. Het aanbod verbreedt en de omzetstijging is opvallend.

Variatie

Supermarkten zijn klaar voor ‘Dagen zonder vlees’: die opwaartse trend is ook Bart Formesyn, uitbater van een Carrefour Market in Assebroek, niet ontgaan. "Tot voor kort waren wel merken in het segment aanwezig, maar ons eigen merk was niet vertegenwoordigd. Carrefour heeft nu echter actie ondernomen en qua positionering voor de klant is dat gunstig."

 

Nochtans is veggie ook geen absolute garantie voor succes, zo blijkt uit een reactie van Olivier De Mol van de AD Delhaizes in Sint-Truiden en Koersel. "Ooit hebben we insectenpasta en -burgers gehad, maar dat liep toch niet zo vlot... Er worden veel nieuwigheden geprobeerd en niet alles marcheert even goed," zo stelt hij vast.

 

Variatie is belangrijk voor de mensen die naar vegetarisch op zoek zijn: "Je hebt in elk geval de vleesvervangers, die je in de pan doet zoals vlees," vertelt Dirk Claeys van de Spar in Drongen, "maar ook zaken als tofu, en daar moet je toch al bewust voor kiezen, want je moet weten wat je er in de keuken mee aan moet."

 

Kwaliteit

Dirk Maes van de Alvo in Kieldrecht ziet kwalitatief veel beterschap. "Ik heb natuurlijk al wel eens vegetarisch geproefd, op een barbecue of zo, en het valt qua smaak aardig mee. Vroeger was het een soort straf om vegetariër te zijn, maar dat is al lang niet meer waar." De producten worden beter en beter van kwaliteit en smaak, zo blijkt.

 

Toch oppassen wat je in de rekken legt, zegt De Mol. "Nu is er weer een product op basis van rode biet. Dat is gezond en het steekt mooi rood af, maar na de eerste opleving kent het nu toch wel een zekere terugval." Mag het toch wat meer zijn? Ja, zegt Formseyn: "In de kerstperiode kregen we wat vraag naar specifiek vegetarisch aanbod voor die periode."

 

Wie is fan?

Als supermarkt kun je niet meer zonder, zoveel is zeker. Is de koper de beter geïnformeerde of geëngageerde consument? "Dat weet ik niet," zegt De Mol, "een 'alternatief' of 'groen' profiel zie ik onder de kopers niet echt. Allerlei profielen kopen vegetarisch: uit overtuiging of uit gezondheidsoverweging, jong en oud..."

 

Claeys vermoedt dan weer wél dat de niche zich vooral richt tot een stadspubliek van young urban professionals: "Vooruitstrevende types die er vanuit een ideologisch standpunt voor kiezen. Zelf eet ik geregeld vegetarisch, op restaurant en ook thuis. Ik ben er nieuwsgierig naar en sta er ook voor open, maar mijn markt is en blijft toch het vlees."

 

Mensen eten minder alle dagen vlees en zoeken alternatieven, zo simpel is het volgens Formesyn. "Vooral bij jongeren slaat het vegetarisch aanbod vlot aan, maar ook bij ouderen begint het erin te komen. Het is vlug klaar en het smaakt niet slecht. Zelfs onze beenhouwer, die geboren is voor het vlees, is voor de vegetarische familie gevallen!"

 

Net écht!

Mensen die het niet moeten hebben, omdat ze de bereidingen slap en flauw vinden, of omdat ze niet aantrekkelijk ogen, worden soms wel verrast als ze op een barbecue eens 'per ongeluk', zonder het te weten, een veggie braadworst eten. Ze staan er dan soms van versteld hoe 'echt' de 'namaak' bij de realiteit aansluit.

 

"Zelf zou ik een vegetarische maaltijd met smaak opeten, maar ik ga mijn eetpatroon er niet helemaal voor omgooien," besluit Formesyn. "Ik ga het alleszins niet uit de weg, ter afwisseling met eens een dag vlees, een dag alleen groenten en zo meer... Het smaakt ook lang niet slecht. Waarom dus niet?" 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

PepsiCo introduceert innovatieve vending machine in Home of Retail

22/03/2017

Met de introductie van ‘Hello Goodness’ kiest PepsiCo voor het co-creatieplatform Home of Retail als unieke locatie om de allernieuwste technologie op het gebied van 'vending machines' te koppelen aan de heersende gezondheidstrends onder consumenten. 

Vers en snacks zijn de groeimotoren in FMCG

22/03/2017

Verse voeding en zoetwaren en snacks waren vorig jaar samen verantwoordelijk voor 61% van de groei van de FMCG-markt in West-Europa, blijkt uit een nieuw rapport van Nielsen. Opmerkelijk: grote merkfabrikanten doen het minder goed. 

Kraft Heinz gaat investeren in duurzaamheid

22/03/2017

Het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Heinz gaat 200 miljoen dollar (185 miljoen euro) investeren in duurzaamheid. Het programma rond maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt zo sterk uitgebreid.

Winkels Delhaize weer open na akkoord

22/03/2017

De vakbonden en de directie van supermarktketen Delhaize hebben een sociaal akkoord bereikt na de onderhandelingen van gisteren. Over de inhoud van het akkoord is weinig bekend, maar de winkels van de keten zijn vandaag in ieder geval allemaal terug geopend.

Hongarije wil af van ‘communistische’ ster Heineken

21/03/2017

De Hongaarse regering wil af van alle mogelijke verwijzingen en symbolen van het nazisme en het communisme en het gaat daar heel ver in. Zo moeten alle rode sterren verdwijnen, wat wel eens nare gevolgen kan hebben voor Heineken.

Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle winkelformules

20/03/2017

Met de Xtra-kaart en de mobiele Xtra-app lanceert Colruyt Group één klantenkaart voor al zijn enseignes. De retailer verkrijgt zo een beter inzicht in het koopgedrag van de shopper en bouwt een platform met ongekende mogelijkheden.

Back to top