ABN Amro: “Vleesvervangers veroveren de foodmarkt”

“Vleesvervangers veroveren de foodmarkt”

“Vleesvervangers veroveren de foodmarkt”
Shutterstock

In zijn nieuwe sectorprognose voorspelt ABN Amro dat de recente vleesschandalen een verregaande impact zullen hebben op ons eetgedrag. Zowel groenten als vis en vooral vleesvervangers winnen nu al terrein, ook bij de grote vleesproducenten zelf.

 

Vleesvervangers in opmars

De Nederlandse consument laat zich steeds meer laat leiden door ecologische en gezondheidsgerelateerde motieven in zijn voedingskeuzes, stelt de bank vast. Onrustwekkende berichten over fraude en dierenmishandeling in de vleessector zorgen voor een verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten, en dat creëert kansen voor de groente- en vissector, maar vooral voor de markt van vleesvervangers.

 

Die verschuiving is al enkele jaren aan de gang: het marktaandeel van vleesvervangers is de afgelopen vijf jaar gegroeid met 12% in Nederland en zal de komende jaren nog versneld aan belang winnen, met een voorspelde groei van 6% in 2018 en 8% in 2019. Ook grote vleesproducenten springen inmiddels op de kar en “investeren sterk in vernieuwende producten, die qua smaak en structuur de concurrentie met vlees aankunnen,” meent Nadia Menkveld, ABN Amro-econoom voor de foodsector. In België bedroeg het aandeel van vleesvervangers in 2017 slechts 1%, maar binnen de groep van bioproducten nemen deze producten wel het grootste marktaandeel (26%) in.

 

Groei dankzij export

Volgens ABN Amro zullen ook groenten en vis dit en volgend jaar aan belang winnen in het voedingspatroon van de Nederlander. Dat is goed nieuws voor de producenten, al wijst het sectorrapport ook op de uitdagingen die beide sectoren moeten aanpakken: in het geval van de Aardappelen-, Groente- en Fruitsector (AGF) gaat het om voedselverspilling, terwijl de vissector kampt met vraagstukken rond dierenwelzijn. 

 

“Het verdoofd fileren van vis is een opkomende trend die de vissector nog meer moet omarmen om niet in het zelfde straatje als de vleessector te belanden,” aldus Menkveld, die desondanks een flinke omzetgroei verwacht voor de vissector, mede dankzij de toenemende vraag naar vis in Zuid-Europa: “De uitvoer naar Portugal steeg in 2017 met 40%, naar Italië met 11% en naar Frankrijk met 15%.” Ook voor 2018 voorspelt ABN Amro een toename van de consumptie, en dus van de afzetvolumes, van vis. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”