“Voor snacks geldt: zien is kopen, en kopen is consumeren” (Yannick Engelen, Mondelez) | RetailDetail

“Voor snacks geldt: zien is kopen, en kopen is consumeren” (Yannick Engelen, Mondelez)

“Voor snacks geldt: zien is kopen, en kopen is consumeren” (Yannick Engelen, Mondelez)
Het chocoladeschap in Carrefour Zemst (Foto Mondelez)

In impulscategorieën als koekjes en snacks komt duurzame groei niet zozeer van promoties, wel van een intelligente trademarketing-aanpak waarbij fabrikant en retailer de prioriteiten juist zetten, meent marktleider Mondelez.

 

Taart groter maken

“Snacks zijn een groeiende categorie, en onze verwachting is dat die groei in België de komende jaren nog gaat versnellen,” zegt categoriebusinessdevelopmentmanager Yannick Engelen. “We zijn actief in sterk impulsgedreven categorieën als koekjes, chocolade en kauwgom. De consumptie is elastisch in deze categorieën: zien is kopen, en kopen is consumeren. De grote uitdaging is om die categorieën verder te laten groeien voor onze klanten. We willen samen met onze retailpartners de taart groter maken. Dat is een verantwoordelijkheid die Mondelez als marktleider moet opnemen”, meent de fabrikant van merken als Milka, Côte d’Or, LU, Oreo, Stimorol of Philadelphia.

 

Hoe maak je impulscategorieën tot een succes op het verkooppunt? Promoties ziet de fabrikant niet langer als een duurzame groeimotor. “Er is op dat vlak heel wat veranderd tegenover pakweg vijf jaar geleden. Duurzame groei komt voor ons eerder van een trademarketing-aanpak: de afdeling is gegroeid en het belang ervan neemt toe in onze beslissingsprocessen. Mondelez investeert sterk in het opvolgen van trends in shoppergedrag via kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Daarop trachten we dan in te spelen op het moment van de aankoop. Hoe moet de ideale winkel eruit zien, het rayon, de tweede plaatsingen, de verschillende 'touchpoints'? De uitvoering is enorm belangrijk in impulscategorieën. We zetten ook in op slimmere manieren om promoties te voeren.”

 

Bereidheid tot samenwerken

Belangrijk in de samenwerking tussen fabrikanten en retailers is vooral dat de neuzen in dezelfde richting staan en dat de handelspartners gelijklopende prioriteiten leggen voor de categorie. “Als de retailer binnen je categorie een prioriteit maakt van groei, dan kan je echt wel mooie resultaten boeken. Openheid en bereidheid tot samenwerken zijn essentieel.”

 

Of de digitalisering een impact heeft? “Inzake e-commerce zijn impulscategorieën vaak onderontwikkeld, vergeleken met meer geplande categorieën, maar dat hoeft daarom in de toekomst niet zo te blijven. We willen nu al de basis goed krijgen, want de komende jaren zal online zeker belangrijker worden. Hoe krijg je dat impulskarakter op een intelligente manier vertaald naar een online omgeving? Dat wordt een serieuze uitdaging voor morgen.”

 

Engelen vertelt meer over de trade marketing aanpak bij Mondelez op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt op 12 juni in Living Tomorrow in Vilvoorde. Het thema? "Winning at the moment of purchase". Meer informatie over het programma vind je hier. Bestel snel tickets, want het aantal plaatsen is beperkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.