“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument”

“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument”

De eenmalige toeslag van 2,7 cent per liter die vorig jaar aan de Belgische melkboeren werd toegezegd, is volledig betaald door de consument. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie.

 

46 miljoen euro steun toegezegd

Ter compensatie voor de lage melkprijzen werd in augustus in het ketenoverleg (landbouwers, industrie en distributeurs) afgesproken dat de melkboeren een eenmalige toeslag zouden krijgen van 2,7 cent per liter geproduceerde melk. De steun was goed voor een totaal van naar schatting 46 miljoen euro.

 

Concreet zouden de warenhuizen 14 cent per liter verkochte melk in een fonds storten, van waaruit de melkveehouders dan zouden worden betaald. Het Prijzenobservatorium stelde vast dat vanaf september, de maand waarin het akkoord in werking trad, melk plots fors duurder werd.

 

“De prijzen van volle en halfvolle melk voor zowel A-merken als huismerken en eersteprijsproducten lagen in de periode september-oktober 14 à 17 cent per liter hoger dan in augustus 2015”, stelt Peter Van Herreweghe van het Prijzenobservatorium. “De warenhuizen hebben er bijgevolg voor gekozen om de verschuldigde bijdrage aan het fonds voor de melkveehouders integraal door te rekenen aan de consument.”

 

Boer kreeg “zelfs mét de toeslag nóg minder”

In een reactie zegt handelsfederatie Comeos dat zij enkel tussenbeide kwam bij de onderhandelingen over de toeslag. "Hoe onze leden die doorrekenen, is hun zaak", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe. "Daarover mogen trouwens geen afspraken worden gemaakt; anders wordt dat beschouwd als prijsafspraken."

 

Bij de Boerenbond wijst men er dan weer op dat de prijs bij de boeren zelf zeker niet is gestegen. Integendeel zelfs: “In januari kreeg de melkboer 5 cent minder per liter melk dan in augustus vorig jaar”, zegt de woordvoerster van de Boerenbond Anne-Marie Vangeenberghe aan Belga. "Dat betekent dat zelfs mét de toeslag de prijs nog 2 cent per liter gedaald is.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top