“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument” | RetailDetail

“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument”

“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument”

De eenmalige toeslag van 2,7 cent per liter die vorig jaar aan de Belgische melkboeren werd toegezegd, is volledig betaald door de consument. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie.

 

46 miljoen euro steun toegezegd

Ter compensatie voor de lage melkprijzen werd in augustus in het ketenoverleg (landbouwers, industrie en distributeurs) afgesproken dat de melkboeren een eenmalige toeslag zouden krijgen van 2,7 cent per liter geproduceerde melk. De steun was goed voor een totaal van naar schatting 46 miljoen euro.

 

Concreet zouden de warenhuizen 14 cent per liter verkochte melk in een fonds storten, van waaruit de melkveehouders dan zouden worden betaald. Het Prijzenobservatorium stelde vast dat vanaf september, de maand waarin het akkoord in werking trad, melk plots fors duurder werd.

 

“De prijzen van volle en halfvolle melk voor zowel A-merken als huismerken en eersteprijsproducten lagen in de periode september-oktober 14 à 17 cent per liter hoger dan in augustus 2015”, stelt Peter Van Herreweghe van het Prijzenobservatorium. “De warenhuizen hebben er bijgevolg voor gekozen om de verschuldigde bijdrage aan het fonds voor de melkveehouders integraal door te rekenen aan de consument.”

 

Boer kreeg “zelfs mét de toeslag nóg minder”

In een reactie zegt handelsfederatie Comeos dat zij enkel tussenbeide kwam bij de onderhandelingen over de toeslag. "Hoe onze leden die doorrekenen, is hun zaak", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe. "Daarover mogen trouwens geen afspraken worden gemaakt; anders wordt dat beschouwd als prijsafspraken."

 

Bij de Boerenbond wijst men er dan weer op dat de prijs bij de boeren zelf zeker niet is gestegen. Integendeel zelfs: “In januari kreeg de melkboer 5 cent minder per liter melk dan in augustus vorig jaar”, zegt de woordvoerster van de Boerenbond Anne-Marie Vangeenberghe aan Belga. "Dat betekent dat zelfs mét de toeslag de prijs nog 2 cent per liter gedaald is.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top