“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument”

“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument”

De eenmalige toeslag van 2,7 cent per liter die vorig jaar aan de Belgische melkboeren werd toegezegd, is volledig betaald door de consument. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie.

 

46 miljoen euro steun toegezegd

Ter compensatie voor de lage melkprijzen werd in augustus in het ketenoverleg (landbouwers, industrie en distributeurs) afgesproken dat de melkboeren een eenmalige toeslag zouden krijgen van 2,7 cent per liter geproduceerde melk. De steun was goed voor een totaal van naar schatting 46 miljoen euro.

 

Concreet zouden de warenhuizen 14 cent per liter verkochte melk in een fonds storten, van waaruit de melkveehouders dan zouden worden betaald. Het Prijzenobservatorium stelde vast dat vanaf september, de maand waarin het akkoord in werking trad, melk plots fors duurder werd.

 

“De prijzen van volle en halfvolle melk voor zowel A-merken als huismerken en eersteprijsproducten lagen in de periode september-oktober 14 à 17 cent per liter hoger dan in augustus 2015”, stelt Peter Van Herreweghe van het Prijzenobservatorium. “De warenhuizen hebben er bijgevolg voor gekozen om de verschuldigde bijdrage aan het fonds voor de melkveehouders integraal door te rekenen aan de consument.”

 

Boer kreeg “zelfs mét de toeslag nóg minder”

In een reactie zegt handelsfederatie Comeos dat zij enkel tussenbeide kwam bij de onderhandelingen over de toeslag. "Hoe onze leden die doorrekenen, is hun zaak", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe. "Daarover mogen trouwens geen afspraken worden gemaakt; anders wordt dat beschouwd als prijsafspraken."

 

Bij de Boerenbond wijst men er dan weer op dat de prijs bij de boeren zelf zeker niet is gestegen. Integendeel zelfs: “In januari kreeg de melkboer 5 cent minder per liter melk dan in augustus vorig jaar”, zegt de woordvoerster van de Boerenbond Anne-Marie Vangeenberghe aan Belga. "Dat betekent dat zelfs mét de toeslag de prijs nog 2 cent per liter gedaald is.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top