“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument” | RetailDetail

“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument”

“Warenhuizen rekenden melktoeslag volledig door aan consument”

De eenmalige toeslag van 2,7 cent per liter die vorig jaar aan de Belgische melkboeren werd toegezegd, is volledig betaald door de consument. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie.

 

46 miljoen euro steun toegezegd

Ter compensatie voor de lage melkprijzen werd in augustus in het ketenoverleg (landbouwers, industrie en distributeurs) afgesproken dat de melkboeren een eenmalige toeslag zouden krijgen van 2,7 cent per liter geproduceerde melk. De steun was goed voor een totaal van naar schatting 46 miljoen euro.

 

Concreet zouden de warenhuizen 14 cent per liter verkochte melk in een fonds storten, van waaruit de melkveehouders dan zouden worden betaald. Het Prijzenobservatorium stelde vast dat vanaf september, de maand waarin het akkoord in werking trad, melk plots fors duurder werd.

 

“De prijzen van volle en halfvolle melk voor zowel A-merken als huismerken en eersteprijsproducten lagen in de periode september-oktober 14 à 17 cent per liter hoger dan in augustus 2015”, stelt Peter Van Herreweghe van het Prijzenobservatorium. “De warenhuizen hebben er bijgevolg voor gekozen om de verschuldigde bijdrage aan het fonds voor de melkveehouders integraal door te rekenen aan de consument.”

 

Boer kreeg “zelfs mét de toeslag nóg minder”

In een reactie zegt handelsfederatie Comeos dat zij enkel tussenbeide kwam bij de onderhandelingen over de toeslag. "Hoe onze leden die doorrekenen, is hun zaak", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe. "Daarover mogen trouwens geen afspraken worden gemaakt; anders wordt dat beschouwd als prijsafspraken."

 

Bij de Boerenbond wijst men er dan weer op dat de prijs bij de boeren zelf zeker niet is gestegen. Integendeel zelfs: “In januari kreeg de melkboer 5 cent minder per liter melk dan in augustus vorig jaar”, zegt de woordvoerster van de Boerenbond Anne-Marie Vangeenberghe aan Belga. "Dat betekent dat zelfs mét de toeslag de prijs nog 2 cent per liter gedaald is.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.