“We kunnen vijf Albert Heijn supermarkten per jaar openen” (Jan Peeters, Groep Peeters-Govers)

Mitiska REIM / RetailDetail

Later dit jaar opent ondernemer Jan Peeters de allereerste Albert Heijn XL van België. Ook met KFC, versgroothandel Délidis en de Peeters Govers slagerijen ziet hij kansen. Bovendien wordt hij nu zelf producent van innoverende voedingsconcepten.

 

Ondernemer in sterke merken

Voorlopig staat de teller voor de groep Peeters-Govers op 12 Albert Heijn supermarkten, maar dat is slechts een tussenstand. Dit jaar openen er alweer enkele nieuwe vestigingen. De 3400 vierkante meter grote Albert Heijn XL, die op het nieuwe retailpark Malinas in Mechelen komt, zal niét nummer dertien zijn, verklapt Jan Peeters, die onder de vlag Blauw Bloed nauw samenwerkt met vastgoedspecialist Mathé Heeren. Een complementair duo: “We willen binnenkort in alle provincies voet aan de grond hebben. Met de gebundelde ervaring in vastgoed en een snel operationeel team, kunnen we vijf winkels per jaar openen.”
 

Peeters profileert zich als ondernemer in sterke merken. De vier kernwaarden ‘vers, bewust, lokaal, persoonlijk’ vormen het bindmiddel tussen die merken. Een buitenstaander zou het paradoxaal kunnen vinden dat een franchisenemer van Albert Heijn en KFC ook met veel passie een ambachtelijke slagersketen in de markt zet, maar het is een valse tegenstelling, benadrukt hij. Verschillende voedingstrends en -concepten hoeven elkaar niet uit te sluiten: ze kunnen naast elkaar bestaan. Belangrijk is dat mensen bewust een keuze maken in wat ze gaan eten. “De ene dag kan dat KFC zijn, waarvan je geniet, de volgende dag kan dat een heel bewuste keuze zijn voor iets dat je lekker vindt en gezond is…”

  

Incubator voor nieuwe ideeën

Nu wil Jan Peeters alweer een stap verder evolueren: de ondernemer in sterke merken wordt ook een ondernemer in sterke concepten. “Met onze versgroothandel Délidis bevoorraden we zowel retail als restaurants, ziekenhuizen, scholen… Zo krijgen we erg veel input over wat er leeft in de markt, en van daaruit zien we wat de markt nog vraagt. Dat heeft ons ertoe aangezet om zelf een aantal nieuwe concepten te ontwikkelen die perfect in lijn liggen met onze kernwaarden. Onze deur staat ook open voor mensen met goede ideeën, voor wie we een incubater kunnen zijn om die ideeën tot ontwikkeling te laten komen.”
 

Hoe Albert Heijn en KFC klaar zijn voor de klant en gast van morgen? Met welke vernieuwende producten en concepten Jan Peeters binnenkort op de markt zal komen? Daar vertelt hij wat meer over op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op donderdag 11 maart. Ook VLAM-directeur Filip Fontaine en Luc Dossche van Biofresh, het bedrijf achter de biowinkels Origin’O en Ekoplaza, zullen er het woord nemen, net als Rachid Lamrabat van Tiqah, die het nieuwe etnische foodmerk By Oummi lanceert. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen voor de livestream. Graag tot dan!