“Websupermarkt Hopr een stuk duurder dan Delhaize en Carrefour”

Hopr

De eerste Belgische ‘pure player’ lijkt niet te mikken op prijsbewuste consumenten: de boodschappen komen bij Hopr een pak duurder uit dan bij andere supermarkten die aan huis bezorgen, ziet Test-Aankoop.

 

Grote prijsverschillen

Na een testperiode van twee weken ging Hopr afgelopen maandag live voor de inwoners van Hasselt en deelgemeenten. Consumentenorganisatie Test-Aankoop nam het aanbod onder de loep en voerde meteen een prijsvergelijking uit voor een weliswaar erg beperkt winkelmandje van 26 producten. Het kasticket bedroeg 144,86 euro bij Hopr, 125,04 euro bij Delhaize, 121,85 euro bij Carrefour en 114,2 euro bij Collect&Go, de boodschappendienst van Colruyt (die evenwel niet aan huis bezorgt). Hopr is dus respectievelijk 14 %, 16 % en 21 % duurder dan die directe concurrenten. Ook met een gratis levering voor bestellingen boven de 100 euro blijft de websuper nog altijd 9% duurder dan Carrefour en 7% duurder dan Delhaize.
 

Dat vindt Test-Aankoop verrassend: een 100% online supermarkt zou goedkoper moeten zijn dan een supermarktketen die ook fysieke winkels uitbaat. De consumentenorganisatie heeft wel meer puntjes van kritiek op Hopr: het assortiment is evenwichtig maar met iets meer dan 1000 referenties wel erg beperkt, voor los verkochte groenten en fruit worden de kiloprijzen niet vermeld, en de herkomstaanduiding voor verse producten kan beter.

 

"We willen geen prijsbreker zijn"

“Wij zijn geen prijsbreker en dat willen we ook niet zijn,” reageert Hopr-oprichter Stijn Martens. “Wij streven een duurzaam en rendabel business model na. Nu kopen we via een groothandel in. Zodra we daar grotere hoeveelheden aankopen of zelf gaan inkopen, kunnen we ook weer betere prijzen en marges afspreken die onze klanten ook ten goede komen. Wat het assortiment betreft: we zijn heel bij dat Test-Aankoop zegt dat we een gevarieerd assortiment hebben. Bedoeling was inderdaad om te starten met een compact maar compleet assortiment. Verder zal het assortiment maandelijks worden bijgewerkt en aangevuld. We vragen daar ook expliciet naar bij onze klanten wat ze eventueel nog missen. De werkpunten worden de komende dagen ook aangepakt. De functionaliteit om alle ingrediënten van een recept in één keer aan je winkelmandje toe te voegen is al opgelost.”