10 procent groenten en fruit te lelijk voor de winkel | RetailDetail

10% groenten en fruit te lelijk voor de winkel

10% groenten en fruit te lelijk voor de winkel

Vlaamse boeren krijgen ongeveer 10% van hun groenten en fruit niet verkocht, omdat ze niet voldoen aan de visuele eisen van de Europese Unie. Het gaat daarbij over producten die bijvoorbeeld te klein of te krom zijn.

120.000 ton

Daardoor moeten ze elk jaar maar liefst 120.000 ton aan eetbare fruit en groenten weggooien, omdat ze niet de weg naar de winkel vinden. Dat blijkt uit een studie van het departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid. De eisen van de Europese Unie zijn dan ook bijzonder streng: zo moeten appels in één verpakking allemaal even groot zijn, minstens 90 gram wegen en een diameter van minimaal zes centimer hebben. Ook bij een boel andere producten gelden gelijkaardige eisen.

 

Daardoor kunnen heel wat producten niet verkocht worden. Van de 300 ondervraagde boeren zegt 66% dat een deel van de oogst niet verkocht wordt vanwege esthetische redenen. Alles samen gaat het dus over tien procent van de totale oogst.

 

Tot 40 procent verlies

Bij sommige producten ligt dat gemiddelde trouwens nog een stuk hoger: zo voldoet 22% van de andijvie niet aan de eisen en ook één op vijf appels voldoet niet. Meer dan één op de twintig telers van andijvie, bloemkool, appels en spruiten zegt dat maar liefst 40% van hun oogst niet voldoet.

 

Niet al die groenten en fruit gaan volledig verloren: een deel wordt geschonken aan liefdadigheidsinstellingen, terwijl er ook heel wat wordt gebruikt voor veevoeder. Daarnaast beginnen ook supermarkten te beseffen dat lelijke groenten hun waarde kunnen hebben. Zo biedt Delhaize sinds vorig jaar in een aantal winkels al pakketten aan met "lelijke groenten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.