150 Nederlandse banen weg bij FrieslandCampina | RetailDetail

150 Nederlandse banen weg bij FrieslandCampina

150 Nederlandse banen weg bij FrieslandCampina
Wikimedia

De komende jaren verdwijnen er bij zuivelbedrijf FrieslandCampina ongeveer 150 Nederlanse banen. Bovendien is het niet uitgesloten dat er in de toekomst nog reorganisaties volgen, in binnen- en buitenland.

 

Focus op innovatie

Het nieuws is intern verspreid bij FrieslandCampina en werd ingekeken door het FD. Het zou voornamelijk gaan over functies op het hoofdkantoor in Amersfoort. Eind december raakte ook al bekend dat er 50 tot 65 banen verdwijnen bij productielocaties in Meppel en Bedum. In 2015 werden er zo ook al ongeveer 350 jobs geschrapt in Leeuwarden en Beilen. In Duitsland verdwijnen er dan weer 231 arbeidsplaatsen. Het zuivelbedrijf is daar al jaren verlieslatend, maar hoopt die trend binnen drie jaar om te keren.

 

De huidige reorganisatie bij FrieslandCampina maakt deel uit van de nieuwe strategie van het bedrijf, waarbij in augustus van vorig jaar al de frisdrankendivisie van de hand werd gedaan. Sinds 1 januari heeft het bedrijf met Hein Schumacher een nieuwe CEO, die na drie jaar Roelof Joosten opvolgde. Daarnaast werd de raad van bestuur sterk ingekrompen, van zes naar slechts twee personen.

 

FrieslandCampina wil binnen de nieuwe strategie voornamelijk focussen op innovatie en een efficiënter bedrijf worden dat sneller kan reageren op nieuwe marktontwikkelingen. Zo moet de winstgevendheid verder worden opgedreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.