2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne

2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne

Bijna 2 op de 3 gecontroleerde pitabars in ons land werken nog altijd niet hygiënisch. Dat mag dan al een verbetering zijn tegenover vorig jaar, toen nog bijna driekwart in de fout ging, het is en blijft een bedroevend hoog cijfer.

63% van de pitazaken in de fout

De cijfers komen uit een deeltijds verslag van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en staan vandaag in Het Nieuwsblad. Van de 178 pitabars die in de eerste helft van dit jaar controleurs over de vloer kregen, bleek liefst 63% niet hygiënisch om te springen met levensmiddelen.

 

Vooral opvallend is dat de pijnpunten nog altijd dezelfde zijn: "In heel wat pitazaken worden voedingswaren in slechte omstandigheden ontdooid. Vaak wordt de vereiste temperatuur van de gekoelde levensmiddelen niet gerespecteerd of wordt de koudeketen niet in acht genomen", staat in het verslag van het FAVV te lezen. Een ander vaak opduikend probeem is dat de oppervlakken die met voedsel in aanraking komen, onvoldoende gereinigd worden. Die vaststellingen waren ook al in 2011 goed voor één op de drie negatieve adviezen van de voedingscontroleurs.

 

Vorig jaar controleerde het FAVV 283 pitazaken. In de eerste helft van dit jaar waren dat er al 187; de kans is dus reëel dat over heel 2012 meer pitabars een controleur over de vloer hebben gekregen.

 

Kakkerlak in Brusselse McDonald's

Dat zelfs met de meest strikte controles ongelukken nooit uitgesloten zijn, moest de McDonald's-vestiging aan de Brusselse beurs onlangs ondervinden. Het restaurant, met zo'n duizend bezoekers per dag een van de drukste van het land, kreeg er bezoek van een... kakkerlak. Een opmerkzame Brusselaar met smartphone filmde het beestje en postte alles meteen op YouTube.

 

"Hygiëne en voedselveiligheid worden bij ons zeer strikt opgevolgd", reageert woordvoerster Kristel Muls van McDonald's België. "Het filiaal wordt elke dag gepoetst, alle apparaten worden verschoven en alles wordt gedesinfecteerd. Twee keer per maand komt er ook preventief een firma langs om ongedierte te bestrijden."

 

Hoe de ongenode gast dan toch binnen is gekomen? "Vooral in deze periode van het jaar komen er veel mensen met vuile schoenen binnen. Wij sluiten niet uit dat die kakkerlak zo zou zijn binnen geraakt", vermoedt Kristel Muls.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top