2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne

2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne

Bijna 2 op de 3 gecontroleerde pitabars in ons land werken nog altijd niet hygiënisch. Dat mag dan al een verbetering zijn tegenover vorig jaar, toen nog bijna driekwart in de fout ging, het is en blijft een bedroevend hoog cijfer.

63% van de pitazaken in de fout

De cijfers komen uit een deeltijds verslag van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en staan vandaag in Het Nieuwsblad. Van de 178 pitabars die in de eerste helft van dit jaar controleurs over de vloer kregen, bleek liefst 63% niet hygiënisch om te springen met levensmiddelen.

 

Vooral opvallend is dat de pijnpunten nog altijd dezelfde zijn: "In heel wat pitazaken worden voedingswaren in slechte omstandigheden ontdooid. Vaak wordt de vereiste temperatuur van de gekoelde levensmiddelen niet gerespecteerd of wordt de koudeketen niet in acht genomen", staat in het verslag van het FAVV te lezen. Een ander vaak opduikend probeem is dat de oppervlakken die met voedsel in aanraking komen, onvoldoende gereinigd worden. Die vaststellingen waren ook al in 2011 goed voor één op de drie negatieve adviezen van de voedingscontroleurs.

 

Vorig jaar controleerde het FAVV 283 pitazaken. In de eerste helft van dit jaar waren dat er al 187; de kans is dus reëel dat over heel 2012 meer pitabars een controleur over de vloer hebben gekregen.

 

Kakkerlak in Brusselse McDonald's

Dat zelfs met de meest strikte controles ongelukken nooit uitgesloten zijn, moest de McDonald's-vestiging aan de Brusselse beurs onlangs ondervinden. Het restaurant, met zo'n duizend bezoekers per dag een van de drukste van het land, kreeg er bezoek van een... kakkerlak. Een opmerkzame Brusselaar met smartphone filmde het beestje en postte alles meteen op YouTube.

 

"Hygiëne en voedselveiligheid worden bij ons zeer strikt opgevolgd", reageert woordvoerster Kristel Muls van McDonald's België. "Het filiaal wordt elke dag gepoetst, alle apparaten worden verschoven en alles wordt gedesinfecteerd. Twee keer per maand komt er ook preventief een firma langs om ongedierte te bestrijden."

 

Hoe de ongenode gast dan toch binnen is gekomen? "Vooral in deze periode van het jaar komen er veel mensen met vuile schoenen binnen. Wij sluiten niet uit dat die kakkerlak zo zou zijn binnen geraakt", vermoedt Kristel Muls.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top