2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne | RetailDetail

2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne

2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne

Bijna 2 op de 3 gecontroleerde pitabars in ons land werken nog altijd niet hygiënisch. Dat mag dan al een verbetering zijn tegenover vorig jaar, toen nog bijna driekwart in de fout ging, het is en blijft een bedroevend hoog cijfer.

63% van de pitazaken in de fout

De cijfers komen uit een deeltijds verslag van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en staan vandaag in Het Nieuwsblad. Van de 178 pitabars die in de eerste helft van dit jaar controleurs over de vloer kregen, bleek liefst 63% niet hygiënisch om te springen met levensmiddelen.

 

Vooral opvallend is dat de pijnpunten nog altijd dezelfde zijn: "In heel wat pitazaken worden voedingswaren in slechte omstandigheden ontdooid. Vaak wordt de vereiste temperatuur van de gekoelde levensmiddelen niet gerespecteerd of wordt de koudeketen niet in acht genomen", staat in het verslag van het FAVV te lezen. Een ander vaak opduikend probeem is dat de oppervlakken die met voedsel in aanraking komen, onvoldoende gereinigd worden. Die vaststellingen waren ook al in 2011 goed voor één op de drie negatieve adviezen van de voedingscontroleurs.

 

Vorig jaar controleerde het FAVV 283 pitazaken. In de eerste helft van dit jaar waren dat er al 187; de kans is dus reëel dat over heel 2012 meer pitabars een controleur over de vloer hebben gekregen.

 

Kakkerlak in Brusselse McDonald's

Dat zelfs met de meest strikte controles ongelukken nooit uitgesloten zijn, moest de McDonald's-vestiging aan de Brusselse beurs onlangs ondervinden. Het restaurant, met zo'n duizend bezoekers per dag een van de drukste van het land, kreeg er bezoek van een... kakkerlak. Een opmerkzame Brusselaar met smartphone filmde het beestje en postte alles meteen op YouTube.

 

"Hygiëne en voedselveiligheid worden bij ons zeer strikt opgevolgd", reageert woordvoerster Kristel Muls van McDonald's België. "Het filiaal wordt elke dag gepoetst, alle apparaten worden verschoven en alles wordt gedesinfecteerd. Twee keer per maand komt er ook preventief een firma langs om ongedierte te bestrijden."

 

Hoe de ongenode gast dan toch binnen is gekomen? "Vooral in deze periode van het jaar komen er veel mensen met vuile schoenen binnen. Wij sluiten niet uit dat die kakkerlak zo zou zijn binnen geraakt", vermoedt Kristel Muls.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.