2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne

2 op 3 pitabars nemen nog steeds loopje met hygiëne

Bijna 2 op de 3 gecontroleerde pitabars in ons land werken nog altijd niet hygiënisch. Dat mag dan al een verbetering zijn tegenover vorig jaar, toen nog bijna driekwart in de fout ging, het is en blijft een bedroevend hoog cijfer.

63% van de pitazaken in de fout

De cijfers komen uit een deeltijds verslag van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en staan vandaag in Het Nieuwsblad. Van de 178 pitabars die in de eerste helft van dit jaar controleurs over de vloer kregen, bleek liefst 63% niet hygiënisch om te springen met levensmiddelen.

 

Vooral opvallend is dat de pijnpunten nog altijd dezelfde zijn: "In heel wat pitazaken worden voedingswaren in slechte omstandigheden ontdooid. Vaak wordt de vereiste temperatuur van de gekoelde levensmiddelen niet gerespecteerd of wordt de koudeketen niet in acht genomen", staat in het verslag van het FAVV te lezen. Een ander vaak opduikend probeem is dat de oppervlakken die met voedsel in aanraking komen, onvoldoende gereinigd worden. Die vaststellingen waren ook al in 2011 goed voor één op de drie negatieve adviezen van de voedingscontroleurs.

 

Vorig jaar controleerde het FAVV 283 pitazaken. In de eerste helft van dit jaar waren dat er al 187; de kans is dus reëel dat over heel 2012 meer pitabars een controleur over de vloer hebben gekregen.

 

Kakkerlak in Brusselse McDonald's

Dat zelfs met de meest strikte controles ongelukken nooit uitgesloten zijn, moest de McDonald's-vestiging aan de Brusselse beurs onlangs ondervinden. Het restaurant, met zo'n duizend bezoekers per dag een van de drukste van het land, kreeg er bezoek van een... kakkerlak. Een opmerkzame Brusselaar met smartphone filmde het beestje en postte alles meteen op YouTube.

 

"Hygiëne en voedselveiligheid worden bij ons zeer strikt opgevolgd", reageert woordvoerster Kristel Muls van McDonald's België. "Het filiaal wordt elke dag gepoetst, alle apparaten worden verschoven en alles wordt gedesinfecteerd. Twee keer per maand komt er ook preventief een firma langs om ongedierte te bestrijden."

 

Hoe de ongenode gast dan toch binnen is gekomen? "Vooral in deze periode van het jaar komen er veel mensen met vuile schoenen binnen. Wij sluiten niet uit dat die kakkerlak zo zou zijn binnen geraakt", vermoedt Kristel Muls.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top