2 procent meer drankblikjes verkocht | RetailDetail

2 procent meer drankblikjes verkocht

2 procent meer drankblikjes verkocht

In 2015 zijn in Europa 2 procent meer drankblikjes verkocht, waardoor het totaal nu op 64 miljard bier- en frisdrankblikjes komt. In pure cijfers is dat een groei van 1,25 miljard blikjes ten opzichte van een jaar eerder.

 

Sterke groei energiedrankjes

Vooral frisdrank in blik deed het goed in 2015. Daar ging het volume in Europa met 4,4 procent de hoogte in. Van alle verkochte blikjes in Europa is nu meer dan de helft gevuld met frisdrank. Met name in Oost-Europa nam de populariteit van frisdrank in blik toe. Daar steeg het aantal blikjes met 10 procent.

 

Een belangrijk onderdeel van die groei zijn de energiedrankjes. Die worden steeds vaker in blik verkocht, met name in grotere formaten. De markt voor energiedrankjes groeide dan ook met 6 procent en bijna twee derde van de energiedrankjes wordt in blik verkocht.

 

In West-Europa steeg ook de verkoop van bier in blik, terwijl er in Oost-Europa net een lichte daling was bij de verkoop van bierblikjes.

 

“Ondanks het ontbreken van een groot sportevenement heeft de drankblikjesmarkt het weer goed gedaan. De cijfers laten zien dat het drankblikje zowel bij de merkeigenaren als bij de consument heel populair is. Er zijn steeds meer verschillende formaten blikjes verkrijgbaar. Dit helpt merken hun productaanbod te differentiëren”, zegt Matthijs Jansen, voorzitter van BCME Benelux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.