37 Colruyt-winkels schenken overschotten aan Voedselbanken | RetailDetail

37 Colruyt-winkels schenken overschotten aan Voedselbanken

37 Colruyt-winkels schenken overschotten aan Voedselbanken

Colruyt Group breidt zijn samenwerking met de Voedselbanken verder uit. Voorheen gingen de overschotten van 14 winkels rechtstreeks naar de organisatie, maar dat aantal wordt nu opgetrokken naar 37 filialen.

2 tot 3 ton per maand

Sinds het voorjaar van 2016 schenken veertien winkels al hun overschotten aan de Voedselbanken. Dat was in 2016 goed voor in totaal 443 ton voeding, oftewel twee tot drie ton voedselwaren per maand per winkel. “Met de feestdagen was er extra aandacht voor de zorg voor anderen en de voorzieningen voor minderbedeelden. Wij willen ons daar het hele jaar door voor inzetten. Door de samenwerking met de Voedselbanken uit te breiden, willen we ook nog meer inzetten op het beperken van voedselverlies”, aldus Françoise Decoster van de milieudienst bij Colruyt Group.

 

Colruyt werkt al sinds 1997 samen met Voedselbanken: elke week haalt de organisatie overschotten op van verschillende winkels in het logistieke centrum Dassenveld in Halle. Daarnaast wordt nu ook het lokale netwerk verder uitgebreid.

 

“De manier waarop we met Colruyt Group samenwerken is voor ons een voorbeeld van hoe we het ook met onze andere partners willen aanpakken. Zo staan de voedingswaren bijvoorbeeld netjes gesorteerd klaar voor onze vrijwilligers, die ze meteen kunnen meenemen en zo geen tijd verliezen. Bovendien is er vooraf door Colruyt Group al een kwaliteitscheck gedaan, waardoor we zeker zijn dat wij zelf niks meer moeten weggooien”, aldus Alfons De Vadder, gedelegeerd bestuurder bij de Belgische Federatie van Voedselbanken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.