70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven | RetailDetail

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven
Shutterstock

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Meer expertise

Door de fusie met SABMiller had AB InBev plots een aankoopdienst in Leuven en in het Zwitserse kanton Zug. Het werd dus al snel duidelijk dat één van de twee diensten zou moeten verdwijnen en de directie heeft nu dus besloten om alles naar Zwitserland te verhuizen. “Daar was meer expertise ter zake aanwezig”, zegt AB InBev-woordvoerder Peter Dercon aan De Tijd. AB InBev steekt daarnaast niet onder stoelen of banken dat het voordelige belastingstelsel in Zwitserland een bepalende factor was voor de verhuis.

 

Door de beslissing verdwijnen er in Leuven zeventig jobs, al zullen er geen of amper naakte ontslagen vallen. “Heel wat mensen waren al verhuisd of hebben het bedrijf verlaten in de afgelopen maanden”, zegt Dercon. “De overblijvende 35 mensen verhuizen mee of kunnen elders aan de slag bij AB InBev. De meeste van hen zijn expats.”

 

De verhuis van de aankoopdienst heeft geen verdere gevolgen voor het hoofdkantoor in Leuven, waar in totaal 585 mensen aan de slag zijn. “Onze globale juridische dienst en onze interne controle blijft in Leuven. Ook het Europese hoofdkwartier blijft in België.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.