92 banen op de tocht bij Struik Foods

92 banen op de tocht bij Struik Foods

92 banen op de tocht bij Struik Foods

De Nederlandse producent van onder meer soepen, hotdogs, maaltijden in blik en halffabricaten Struik Foods wil zijn fabriek in Schoten sluiten. Daarbij dreigen 92 van de 107 banen te verdwijnen.

"Structureel verlieslatend"

Struik Foods, opgericht in 1950 door Bernardus Struik, nam in 2000 de toenmalige Zwan-fabriek over van Unilever. Drie jaar later integreerde de groep zijn zes fabrieken in twee volledig herbouwde en hypermoderne fabrieken, eentje in Voorthuizen (Nederland) en eentje in België (Schoten), die klaar waren voor de nieuwe Food Safety 2015-regels van de Europese Unie. In 2009 opende Struik Foods in Schoten nog Chillfis, een ultramoderne fabriek voor de productie van verse en koelverse maaltijden. De groep levert voornamelijk aan grote supermarktketens over heel Europa.

 

Maar, zo meldt de bedrijfsleiding vandaag in een persbericht aan Belga, “ondanks alle commerciële inspanningen om nieuwe klanten en productie aan te trekken en ondanks investeringen over de jaren heen is de fabriek structureel verlieslatend.” Het bedrijf stelde naar eigen zeggen alles in het werk om de fabriek rendabel te maken.

 

“Ik besef dat deze mededeling hard zal aankomen bij onze werknemers en hun gezin. Als onze intentie bevestigd wordt, zullen we een constructieve dialoog aangaan met onze sociale partners. We verwachten dat we de meest geschikte oplossingen kunnen vinden voor alle betrokken werknemers”, maakt operationeel directeur Bert Bonnema zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.