Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf

Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf
Shutterstock

Amazon heeft aangekondigd dat het een flink aantal prijzen bij de supermarktketen Whole Foods permanent gaat verlagen. Door het nieuws kregen de aandelen van de concurrentie alvast een fikse tik te verwerken.

Imago verbeteren

De prijsverlagingen betreffen de best verkopende producten van Whole Foods en gaan al vanaf maandag in. De komende maanden zullen er volgens Amazon nog een pak meer prijsverlagingen volgen, dankzij de schaalvergroting die Whole Foods kan bereiken na de overname.

 

De prijsverlagingen zijn ook een eerste poging om van Whole Foods een supermarktketen te maken die voor iedereen aantrekkelijk is. De keten heeft immers het imago bijzonder duur te zijn en enkel te focussen op zogenaamde ‘hipsters’. Twee jaar geleden kreeg ze nog een waarschuwing van de consumentenwaakhond van New York, omdat ze bepaalde producten stelselmatig tegen een verhoogde prijs verkocht.

 

Klap voor concurrentie

Het nieuws van de prijsverlagingen is goed nieuws voor de consument, maar bijzonder slecht nieuws voor de concurrentie. De overname van Whole Foods zorgde al voor een serieuze schokgolf op de beurzen en dit nieuws doet daar nog een schepje bovenop. Zowel de aandelen van Kroger, Target, Walmart als die van Ahold Delhaize kregen dan ook een fikse tik.

 

Zo daalde het aandeel van Ahold Delhaize, dat meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt, bij de opening van de beurs in Amsterdam met meer dan 5%. Bovendien vrezen analisten nu voor een ware prijzenoorlog in de Verenigde Staten, wat de aandelen nog meer onder druk zou zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top