Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf

Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf
Shutterstock

Amazon heeft aangekondigd dat het een flink aantal prijzen bij de supermarktketen Whole Foods permanent gaat verlagen. Door het nieuws kregen de aandelen van de concurrentie alvast een fikse tik te verwerken.

Imago verbeteren

De prijsverlagingen betreffen de best verkopende producten van Whole Foods en gaan al vanaf maandag in. De komende maanden zullen er volgens Amazon nog een pak meer prijsverlagingen volgen, dankzij de schaalvergroting die Whole Foods kan bereiken na de overname.

 

De prijsverlagingen zijn ook een eerste poging om van Whole Foods een supermarktketen te maken die voor iedereen aantrekkelijk is. De keten heeft immers het imago bijzonder duur te zijn en enkel te focussen op zogenaamde ‘hipsters’. Twee jaar geleden kreeg ze nog een waarschuwing van de consumentenwaakhond van New York, omdat ze bepaalde producten stelselmatig tegen een verhoogde prijs verkocht.

 

Klap voor concurrentie

Het nieuws van de prijsverlagingen is goed nieuws voor de consument, maar bijzonder slecht nieuws voor de concurrentie. De overname van Whole Foods zorgde al voor een serieuze schokgolf op de beurzen en dit nieuws doet daar nog een schepje bovenop. Zowel de aandelen van Kroger, Target, Walmart als die van Ahold Delhaize kregen dan ook een fikse tik.

 

Zo daalde het aandeel van Ahold Delhaize, dat meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt, bij de opening van de beurs in Amsterdam met meer dan 5%. Bovendien vrezen analisten nu voor een ware prijzenoorlog in de Verenigde Staten, wat de aandelen nog meer onder druk zou zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top