Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf

Aankondiging prijsverlagingen Whole Foods zorgt voor schokgolf
Shutterstock

Amazon heeft aangekondigd dat het een flink aantal prijzen bij de supermarktketen Whole Foods permanent gaat verlagen. Door het nieuws kregen de aandelen van de concurrentie alvast een fikse tik te verwerken.

Imago verbeteren

De prijsverlagingen betreffen de best verkopende producten van Whole Foods en gaan al vanaf maandag in. De komende maanden zullen er volgens Amazon nog een pak meer prijsverlagingen volgen, dankzij de schaalvergroting die Whole Foods kan bereiken na de overname.

 

De prijsverlagingen zijn ook een eerste poging om van Whole Foods een supermarktketen te maken die voor iedereen aantrekkelijk is. De keten heeft immers het imago bijzonder duur te zijn en enkel te focussen op zogenaamde ‘hipsters’. Twee jaar geleden kreeg ze nog een waarschuwing van de consumentenwaakhond van New York, omdat ze bepaalde producten stelselmatig tegen een verhoogde prijs verkocht.

 

Klap voor concurrentie

Het nieuws van de prijsverlagingen is goed nieuws voor de consument, maar bijzonder slecht nieuws voor de concurrentie. De overname van Whole Foods zorgde al voor een serieuze schokgolf op de beurzen en dit nieuws doet daar nog een schepje bovenop. Zowel de aandelen van Kroger, Target, Walmart als die van Ahold Delhaize kregen dan ook een fikse tik.

 

Zo daalde het aandeel van Ahold Delhaize, dat meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt, bij de opening van de beurs in Amsterdam met meer dan 5%. Bovendien vrezen analisten nu voor een ware prijzenoorlog in de Verenigde Staten, wat de aandelen nog meer onder druk zou zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top