Aantal buurtsupermarkten stijgt weer

Aantal buurtsupermarkten stijgt weer
Foto Colruyt Retail Partners

Voor het eerst in twintig jaar stijgt het aantal buurtsupermarkten weer: ze nemen de plaats in van de bakkers en de beenhouwers, die hun deuren sluiten.

 

Gunstig momentum voor buurtwinkels

Jarenlang sloten lokale kruidenierswinkels de deuren omdat ze de concurrentie met de grootwarenhuizen niet meer aankonden. Sinds 2015 stijgt het aantal buurtsupermarkten echter weer: in 2015 dikte hun aantal met 24 aan, waardoor hun totaal op 1.340 kwam.

 

In 2016 versnelde dit zelfs met een vijftigtal bijkomende zaken, zegt algemeen directeur Luc Ardies van de Unizo-tak Buurtsuper.be op basis van informatie van commerciële partners als Carrefour, Colruyt Retail Partners en Delhaize.

 

Er zijn diverse oorzaken voor het succes van de buurtsupermarkt. Een groeiend aantal ouderen vindt het makkelijker om boodschappen in de buurt te doen. Jonge gezinnen die met twee werken en actieve alleenstaanden noemen het handig dat ze ook op zondag in hun buurtwarenhuis terecht kunnen.

 

Door het verdwijnen van bakkers en beenhouwers halen ook steeds meer consumenten hun verse voedingsproducten in het nabijgelegen buurtwarenhuis op. Bovendien zijn die winkels interessant voor wie nog snel een tekort moet aanvullen.

 

Hogere winstgevendheid

De grotere aantrekkingskracht van de buurtsuper vertaalt zich ook in een toegenomen rendabiliteit voor de uitbaters. Een recente analyse die Buurtsuper.be van een aantal balansen liet uitvoeren, wees op een hogere omzet, een betere brutomarge en een toegenomen nettowinst.

 

Waar de financiële evolutie dus jarenlang negatief was, leidt de huidige verbetering dus tot meer activiteit in de sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top