Aantal buurtsupermarkten stijgt weer | RetailDetail

Aantal buurtsupermarkten stijgt weer

Aantal buurtsupermarkten stijgt weer
Foto Colruyt Retail Partners

Voor het eerst in twintig jaar stijgt het aantal buurtsupermarkten weer: ze nemen de plaats in van de bakkers en de beenhouwers, die hun deuren sluiten.

 

Gunstig momentum voor buurtwinkels

Jarenlang sloten lokale kruidenierswinkels de deuren omdat ze de concurrentie met de grootwarenhuizen niet meer aankonden. Sinds 2015 stijgt het aantal buurtsupermarkten echter weer: in 2015 dikte hun aantal met 24 aan, waardoor hun totaal op 1.340 kwam.

 

In 2016 versnelde dit zelfs met een vijftigtal bijkomende zaken, zegt algemeen directeur Luc Ardies van de Unizo-tak Buurtsuper.be op basis van informatie van commerciële partners als Carrefour, Colruyt Retail Partners en Delhaize.

 

Er zijn diverse oorzaken voor het succes van de buurtsupermarkt. Een groeiend aantal ouderen vindt het makkelijker om boodschappen in de buurt te doen. Jonge gezinnen die met twee werken en actieve alleenstaanden noemen het handig dat ze ook op zondag in hun buurtwarenhuis terecht kunnen.

 

Door het verdwijnen van bakkers en beenhouwers halen ook steeds meer consumenten hun verse voedingsproducten in het nabijgelegen buurtwarenhuis op. Bovendien zijn die winkels interessant voor wie nog snel een tekort moet aanvullen.

 

Hogere winstgevendheid

De grotere aantrekkingskracht van de buurtsuper vertaalt zich ook in een toegenomen rendabiliteit voor de uitbaters. Een recente analyse die Buurtsuper.be van een aantal balansen liet uitvoeren, wees op een hogere omzet, een betere brutomarge en een toegenomen nettowinst.

 

Waar de financiële evolutie dus jarenlang negatief was, leidt de huidige verbetering dus tot meer activiteit in de sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".