Aantal buurtsupermarkten stijgt weer

Aantal buurtsupermarkten stijgt weer
Foto Colruyt Retail Partners

Voor het eerst in twintig jaar stijgt het aantal buurtsupermarkten weer: ze nemen de plaats in van de bakkers en de beenhouwers, die hun deuren sluiten.

 

Gunstig momentum voor buurtwinkels

Jarenlang sloten lokale kruidenierswinkels de deuren omdat ze de concurrentie met de grootwarenhuizen niet meer aankonden. Sinds 2015 stijgt het aantal buurtsupermarkten echter weer: in 2015 dikte hun aantal met 24 aan, waardoor hun totaal op 1.340 kwam.

 

In 2016 versnelde dit zelfs met een vijftigtal bijkomende zaken, zegt algemeen directeur Luc Ardies van de Unizo-tak Buurtsuper.be op basis van informatie van commerciële partners als Carrefour, Colruyt Retail Partners en Delhaize.

 

Er zijn diverse oorzaken voor het succes van de buurtsupermarkt. Een groeiend aantal ouderen vindt het makkelijker om boodschappen in de buurt te doen. Jonge gezinnen die met twee werken en actieve alleenstaanden noemen het handig dat ze ook op zondag in hun buurtwarenhuis terecht kunnen.

 

Door het verdwijnen van bakkers en beenhouwers halen ook steeds meer consumenten hun verse voedingsproducten in het nabijgelegen buurtwarenhuis op. Bovendien zijn die winkels interessant voor wie nog snel een tekort moet aanvullen.

 

Hogere winstgevendheid

De grotere aantrekkingskracht van de buurtsuper vertaalt zich ook in een toegenomen rendabiliteit voor de uitbaters. Een recente analyse die Buurtsuper.be van een aantal balansen liet uitvoeren, wees op een hogere omzet, een betere brutomarge en een toegenomen nettowinst.

 

Waar de financiële evolutie dus jarenlang negatief was, leidt de huidige verbetering dus tot meer activiteit in de sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top