Aantal drakenhandels voorbije tien jaar met 6 procent gedaald | RetailDetail

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald
FEBED

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Duidelijke evolutie

De daling van het aantal drankenhandels is dan ook enkel te wijten aan een lager aantal handelaars zonder personeel (-18%). In diezelfde periode is het aantal drankenhandels met personeel wel gestegen van 432 in 2007 naar 517 in 2017. “De evolutie is met andere woorden zeer duidelijk”, zegt Gilles Vandorpe, directeur van FEBED: “Om een rol te kunnen blijven spelen op een markt die sterk onderhevig is aan concurrentie moet je als drankenhandelaar groeien om te kunnen professionaliseren.”

 

De sector van drankenhandelaars is momenteel goed voor een omzet van 2,2 miljard euro en een tewerkstelling van 2.660 voltijds equivalenten. Daarnaast investeerden drankenhandelaars het voorbije jaar 45 miljoen euro in de horeca en zijn ze volgens FEBED bijzonder belangrijk in de distributie van de Belgische biercultuur. Om dat belang te onderstrepen is het vandaag de Dag van den Drankenhandelaar en worden er het hele weekend door verschillende activiteiten georganiseerd bij drankenhandelaars in heel België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.