Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek | RetailDetail

Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek

Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek
Shutterstock

Aardappelverwerker Agristo heeft in Wielsbeke een nieuwe frietfabriek geopend, goed voor een investering van 200 miljoen euro. Het familiebedrijf wil zo wereldwijd doorstoten naar de top vijf in de sector.

 

“Moeten omzet draaien”

“Dit is de innovatiefste frietfabriek ter wereld”, zegt Filip Wallays, die het bedrijf samen met Hannelore Raes bestuurt, aan De Tijd. In de fabriek gebeurt dan ook vrijwel alles automatisch, waardoor er slechts vijftien mensen per ploeg, in een vijfploegenstelsel, aan de slag moeten zijn op de site.

 

Binnenkort wordt er nog een tweede productielijn geopend, goed voor een totale productie van 200.000 ton diepvriesfrieten per jaar en 160 extra banen. In drie andere vestigingen maakt Agristo al 500.000 ton aardappelproducten per jaar, met naast frieten ook zaken als puree en kroketten.

 

In totaal investeerde Agristo 200 miljoen euro in de nieuwe fabriek, een fors bedrag voor een familiebedrijf met 350 miljoen euro omzet en zonder extern kapitaal. “De wereld van de diepvriesaardappelproducten is een kapitaalintensieve business, met hoge volumes en lage marges”, zegt Wallays. “Onze producten liggen als huismerk in de rekken van supermarkten in 120 landen. We verkopen een kilo frieten aan 60 cent. Dan moet je omzet draaien. Onze brutobedrijfswinstmarge (ebitda) ligt op 10 tot 12 procent.”

 

De komende vijf jaar wil het bedrijf de omzet dan ook bijna verdubbelen naar 650 miljoen euro en moet het marktaandeel opgekrikt worden van 4 naar 7%. “Alleen zo kunnen we doorstoten tot de top vijf. Onze vaders hebben het bedrijf opgericht, wij willen het groot maken”, zegt Hannelore Raes. McCain is met een marktaandeel van 30% marktleider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!