AB InBev beschuldigd van machtsmisbruik in België | RetailDetail

AB InBev beschuldigd van machtsmisbruik in België

AB InBev beschuldigd van machtsmisbruik in België
Shutterstock

De Europese Commissie heeft bierbrouwer AB InBev beschuldigd van machtsmisbruik in België. Het bedrijf zou zijn sterke positie gebruiken om de prijzen in België hoger te houden dan die in de buurlanden.

Invoer belemmeren

Volgens Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager beperkt AB InBev al sinds 2009 de concurrentie, door de invoer van goedkoper bier uit Nederland en Frankrijk naar België te belemmeren. “Belgische consumenten hebben mogelijk meer moeten betalen voor hun favoriete bieren”, zegt de Deense volgens Gazet van Antwerpen. AB InBev zou daarbij een bewuste strategie gevoerd hebben.

 

Zo werden de teksten op de blikjes aangepast, zodat ze niet meer in België konden worden verkocht: in Frankrijk verdween de Nederlandse tekst van het blikje en in Nederland de Franse tekst. Ook in België moet enkel de taal van het landsgedeelte op het etiket staan, maar het is eenvoudiger als de twee talen samen op een etiket staan. Vooral bij grotere ketens die in heel het land te vinden zijn.

 

Ondertussen krijgen de Nederlandse en Franse supermarkten gunstigere voorwaarden dan die in België, waardoor de prijzen er lager liggen. Om te vermijden dat de bieren toch werden ingevoerd, bood AB InBev in Nederland bepaalde bieren niet of slechts beperkt aan. Ook promoties werden beperkt met hetzelfde achterliggende idee, schrijft De Standaard.

 

Voorlopig oordeel

De Europese Commissie heeft momenteel nog maar een voorlopig oordeel geveld en AB InBev krijgt de kans om zich te verdedigen, maar als het veroordeeld wordt kan het bedrijf een boete krijgen tot 10% van de omzet. Dat bedrag kan in de miljarden lopen.

 

Eurocommerce, de Europese retailvereniging, reageert alvast verheugd op de actie van de Europese Commissie. “Retailers zijn de sleutel om de eengemaakte markt een realiteit te maken voor de consument. We vragen de Commissie dan ook om de nodige stappen te nemen om het voor retailers mogelijk te maken om over de landsgrenzen te importeren”, zegt Christian Verscheuren, directeur-generaal van Eurocommerce. “De aankondiging van de Commissie is een belangrijke stap in het aanpakken van dit probleem en we vragen de Commissie om nu door te zetten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.