AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent
Foto: AB InBev

Biergigant AB InBev komt voor de dag met een nieuwe techniek die brouwen energievriendelijker maakt. Op termijn zal de innovatie, die ook gratis gedeeld wordt met kleinere brouwerijen, zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot wereldwijd.

 

Gasbellen zonder koken

AB InBev maakt bier brouwen voortaan een pak energievriendelijker: in zijn onderzoekscentrum in Leuven ontwikkelde de bierreus een innovatieve techniek waarbij gasbellen ontstaan zonder dat daarvoor veel hitte en water nodig zijn. Die bellen zijn essentieel voor de smaak van het bier, maar konden tot dusver enkel via een intensief kookproces opgewekt worden. 

 

“Met de nieuwe techniek blazen we gas in de brouwketel via een aangepast element,” vertelt David De Schutter, bij AB InBev directeur R&D voor Europa: “De basisvloeistof kan hierdoor net onder het kookpunt blijven, zonder gevolgen voor de eigenheid en de smaak van het bier.”

 

De impact van deze innovatie op het klimaat is indrukwekkend: volgens de bierproducent zou de toepassing ervan in de eigen brouwerijen alleen al zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot en 0,5% minder waterverbuik wereldwijd.

 

Gratis voor kleine brouwerijen

Die cijfers liggen mogelijk nog hoger als ook andere brouwerijen de nieuwe techniek zullen toepassen, want AB InBev stelt het patent gratis ter beschikking van kleinere brouwerijen. Van grotere bierproducenten zal de marktleider een vergoeding vragen in functie van hun productievolume en de impact van de innovatie. Een goede investering, vindt De Schutter, want “eens geïmplementeerd betaalt de techniek zich binnen de twee jaar terug".

 

AB InBev stelde de techniek aan het grote publiek voor op de beurs ‘Trends in brewing’ in Gent, een maand nadat de bierproducent zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen wereldkundig maakte. “De nieuwe techniek is een belangrijk middel om onze CO2-uitstoot tegen 2025 te verlagen met 25%, maar zeker niet de enige piste die we bewandelen,” besluit De Schutter: “We zetten ook in op slimme landbouw, waterbeheer en circulaire verpakkingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.