AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent
Foto: AB InBev

Biergigant AB InBev komt voor de dag met een nieuwe techniek die brouwen energievriendelijker maakt. Op termijn zal de innovatie, die ook gratis gedeeld wordt met kleinere brouwerijen, zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot wereldwijd.

 

Gasbellen zonder koken

AB InBev maakt bier brouwen voortaan een pak energievriendelijker: in zijn onderzoekscentrum in Leuven ontwikkelde de bierreus een innovatieve techniek waarbij gasbellen ontstaan zonder dat daarvoor veel hitte en water nodig zijn. Die bellen zijn essentieel voor de smaak van het bier, maar konden tot dusver enkel via een intensief kookproces opgewekt worden. 

 

“Met de nieuwe techniek blazen we gas in de brouwketel via een aangepast element,” vertelt David De Schutter, bij AB InBev directeur R&D voor Europa: “De basisvloeistof kan hierdoor net onder het kookpunt blijven, zonder gevolgen voor de eigenheid en de smaak van het bier.”

 

De impact van deze innovatie op het klimaat is indrukwekkend: volgens de bierproducent zou de toepassing ervan in de eigen brouwerijen alleen al zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot en 0,5% minder waterverbuik wereldwijd.

 

Gratis voor kleine brouwerijen

Die cijfers liggen mogelijk nog hoger als ook andere brouwerijen de nieuwe techniek zullen toepassen, want AB InBev stelt het patent gratis ter beschikking van kleinere brouwerijen. Van grotere bierproducenten zal de marktleider een vergoeding vragen in functie van hun productievolume en de impact van de innovatie. Een goede investering, vindt De Schutter, want “eens geïmplementeerd betaalt de techniek zich binnen de twee jaar terug".

 

AB InBev stelde de techniek aan het grote publiek voor op de beurs ‘Trends in brewing’ in Gent, een maand nadat de bierproducent zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen wereldkundig maakte. “De nieuwe techniek is een belangrijk middel om onze CO2-uitstoot tegen 2025 te verlagen met 25%, maar zeker niet de enige piste die we bewandelen,” besluit De Schutter: “We zetten ook in op slimme landbouw, waterbeheer en circulaire verpakkingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.