AB InBev-families investeren in Oatly | RetailDetail

AB InBev-families investeren in Oatly

AB InBev-families investeren in Oatly

Verlinvest, het investeringsvehikel van de AB InBev-families De Mévius en De Spoelberch, gaat investeren in de Zweedse producent van lactosevrije producten Oatly. Verlinvest stapt in een deal met de Chinese bierproducent Snow.

Groei in China en VS

De investering verloopt via CR Verlinvest, een joint venture die enkele maanden geleden werd opgezet door de twee partijen. Eerder investeerden ze ook al in Red Sun, een Chinese uitbater van rusthuizen en zorgcentra.

 

Vorig jaar haalde Oatly een omzet van 40 miljoen euro, een derde meer dan een jaar geleden. Ook dit jaar verwacht het een sterke stijging, naar 51 miljoen euro. Het is niet geweten hoeveel CR Verlinvest exact neertelde voor zijn participatie, maar het zou gaan over een bedrag van meer dan 100 miljoen dollar (90 miljoen euro). In ruil krijgt de samenwerkende vennootschap 70 tot 90% van alle aandelen in handen.

 

Oatly verkoopt zijn lactosevrije producten momenteel in ongeveer twintig landen in Europa en Azië en is onder andere een concurrent van Alpro. Dankzij de investering van CR Verlinvest moet het bedrijf verder groeien in China en de Verenigde Staten. China Resources, het bedrijf achter Snow, staat immers sterk in China, terwijl Verlinvest heel wat kennis heeft in de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.