AB InBev gestart met bouw vierde brouwlijn Stella Artois | RetailDetail

AB InBev gestart met bouw vierde brouwlijn Stella Artois

AB InBev gestart met bouw vierde brouwlijn Stella Artois

Premier Charles Michel en AB InBev-baas Carlos Brito hebben gisteren symbolisch de eerste spadesteek gegeven voor de bouw van een extra brouwinstallatie in Leuven. Een investering van 55 miljoen euro, nodig om de buitenlandse vraag te volgen.

 

12 miljoen hectoliter Stella per jaar

De nieuwe brouwinstallatie, de vierde al in Leuven, moet vanaf 2017 de capaciteit van de brouwerij met 30% verhogen tot 12 miljoen hectoliter per jaar. Dat moet volstaan om de groeiende vraag naar Stella Artois in het buitenland op te vangen. Van al het bier dat AB InBev in België brouwt, wordt de helft geëxporteerd.

 

Het voorbije half jaar kondigde AB InBev drie nieuwe investeringen aan in ons land, goed voor een totaal bedrag van bijna 110 miljoen euro. Naast de 55 miljoen euro in Leuven wordt 5,7 miljoen euro geïnvesteerd voor extra brouwcapaciteit in Hoegaarden. De site in Jupille kan dan weer rekenen op 49,8 miljoen euro om de afvulcapaciteit voor haar bottelarij te verhogen. Jupiler blijft het favoriete biermerk van de Belgen.

 

Belgische verankering

“Drie bieren met Belgische roots ‑ met name Stella Artois, Leffe en Hoegaarden ‑ behoren tot de belangrijkste merken die we internationaal verdelen”, zegt Carlos Brito, CEO van AB InBev, aan. “De recente grote investeringen zijn nodig om tegemoet te komen aan de groeiende vraag uit het buitenland naar onze populaire bieren. Tegelijk tonen ze ook ons engagement ten aanzien van België en de aantrekkingskracht van de Belgische biercultuur wereldwijd.”

 

De CEO wees ook op het belang van zijn groep voor de Belgische economie. Zo koopt AB InBev vanuit het hoofdkantoor in Leuven voor een grote som aan bij Belgische leveranciers: “In 2014 bedroegen onze aankopen bij lokale ondernemingen in België ongeveer 340 miljoen euro”, zei Brito. Het gaat dan om transport, technologie, marketing, verpakkingsmateriaal alsook machines en uitrusting. “Zo ondersteunt AB InBev fors de lokale KMO’s. Dit heeft ook positieve effecten op de lokale werkgelegenheid”, aldus nog Brito.

 

In totaal stelt AB InBev zelf ongeveer 2.700 mensen rechtstreeks tewerk in zijn wereldwijde, Europese en Benelux hoofdkwartier in Leuven, in zijn vier Belgische brouwerijen en zijn acht magazijnen, inclusief de vertegenwoordigers die commerciële ondersteuning aanbieden aan de detailhandelaars, bars en restaurants. Daarenboven zorgt de verkoop van AB InBev-producten in de horeca en in de retail voor naar schatting 8.700 jobs, zo benadrukte Brito.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.