AB InBev gestart met bouw vierde brouwlijn Stella Artois

AB InBev gestart met bouw vierde brouwlijn Stella Artois

Premier Charles Michel en AB InBev-baas Carlos Brito hebben gisteren symbolisch de eerste spadesteek gegeven voor de bouw van een extra brouwinstallatie in Leuven. Een investering van 55 miljoen euro, nodig om de buitenlandse vraag te volgen.

 

12 miljoen hectoliter Stella per jaar

De nieuwe brouwinstallatie, de vierde al in Leuven, moet vanaf 2017 de capaciteit van de brouwerij met 30% verhogen tot 12 miljoen hectoliter per jaar. Dat moet volstaan om de groeiende vraag naar Stella Artois in het buitenland op te vangen. Van al het bier dat AB InBev in België brouwt, wordt de helft geëxporteerd.

 

Het voorbije half jaar kondigde AB InBev drie nieuwe investeringen aan in ons land, goed voor een totaal bedrag van bijna 110 miljoen euro. Naast de 55 miljoen euro in Leuven wordt 5,7 miljoen euro geïnvesteerd voor extra brouwcapaciteit in Hoegaarden. De site in Jupille kan dan weer rekenen op 49,8 miljoen euro om de afvulcapaciteit voor haar bottelarij te verhogen. Jupiler blijft het favoriete biermerk van de Belgen.

 

Belgische verankering

“Drie bieren met Belgische roots ‑ met name Stella Artois, Leffe en Hoegaarden ‑ behoren tot de belangrijkste merken die we internationaal verdelen”, zegt Carlos Brito, CEO van AB InBev, aan. “De recente grote investeringen zijn nodig om tegemoet te komen aan de groeiende vraag uit het buitenland naar onze populaire bieren. Tegelijk tonen ze ook ons engagement ten aanzien van België en de aantrekkingskracht van de Belgische biercultuur wereldwijd.”

 

De CEO wees ook op het belang van zijn groep voor de Belgische economie. Zo koopt AB InBev vanuit het hoofdkantoor in Leuven voor een grote som aan bij Belgische leveranciers: “In 2014 bedroegen onze aankopen bij lokale ondernemingen in België ongeveer 340 miljoen euro”, zei Brito. Het gaat dan om transport, technologie, marketing, verpakkingsmateriaal alsook machines en uitrusting. “Zo ondersteunt AB InBev fors de lokale KMO’s. Dit heeft ook positieve effecten op de lokale werkgelegenheid”, aldus nog Brito.

 

In totaal stelt AB InBev zelf ongeveer 2.700 mensen rechtstreeks tewerk in zijn wereldwijde, Europese en Benelux hoofdkwartier in Leuven, in zijn vier Belgische brouwerijen en zijn acht magazijnen, inclusief de vertegenwoordigers die commerciële ondersteuning aanbieden aan de detailhandelaars, bars en restaurants. Daarenboven zorgt de verkoop van AB InBev-producten in de horeca en in de retail voor naar schatting 8.700 jobs, zo benadrukte Brito.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top