AB InBev haalt meer winst uit minder bier

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

AB InBev haalt meer winst uit minder bier
Shutterstock

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

 

Moeilijke Amerikaanse markt

AB InBev legt voor het eerste kwartaal gemengde cijfers voor: de bierbrouwer bracht wereldwijd 134,8 miljoen hectoliter bier aan de man, een daling van 0,2%, maar tegelijk puurde het bedrijf wel 4,7% meer omzet uit die lagere volumes. Die omzet bedroeg tijdens het eerste kwartaal 13,1 miljard dollar (11 miljard euro), een stijging met 4,7% (in plaats van de 3,6% die analisten als maximaal haalbaar beschouwden).

 

Vooral op de Amerikaanse markt blijft AB InBev worstelen: de verkoop van Budweiser en Bud Lite kreunt onder de groeiende populariteit van artisanale bieren in de Verenigde Staten. Elders in de wereld doen de paradepaardjes van AB InBev het wél goed: Budweiser noteerde buiten de thuismarkt een verkoopstoename met 2,5% en Stella Artois laat met een groei van 12,3% enkel Corona voorgaan, dat wereldwijd maar liefst een kwart meer volume bier aan de man bracht.

 

De teleurstellende verkoopcijfers kan AB InBev wel wegspoelen met een brutobedrijfswinst die het voorbije kwartaal de kaap van 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) bereikte (+6,6%). Netto registreert de bierbrouwer dan weer een lichte daling in zijn winst: die bedroeg met 1,44 miljard dollar (1,21 miljard euro) net iets minder dan de 1,46 miljard dollar (1,23 miljard euro) die AB InBev een jaar eerder kon optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.