AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten

AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten

AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten
(c) AB InBev

's Werelds grootste bierbrouwer AB InBev is erin geslaagd een voedzame vezelrijke ontbijtdrank te ontwikkelen op basis van de droge graanresten die overblijven na het brouwen van bier. Het product werd ontwikkeld in Leuven.

 

Granendrankje ‘Canvas’

Wereldwijd zorgen de bierbrouwers jaarlijks voor 30 miljoen ton graanresten, die nog hoge waarden aan proteïnen en vezels bevatten. Traditiegetrouw gaat het gros van die restanten ‑ grosso modo zo’n 90% ‑ naar veeboeren, die het gebruiken als voeding voor hun dieren. De rest wordt als afval weggegooid, maar dat zal nu veranderen.

 

Dankzij een innovatie van het Leuvense GITeC (AB InBev’s Global Innovation & Technology Center) kan de Leuvense groep nu immers de graanresten die overblijven na het brouwproces hergebruiken als basis voor nieuwe, kwalitatief hoogwaardige en natuurlijke voedingsproducten. “Onze nieuwe technologie maakt het mogelijk om honderdduizenden proteïnen en vezels uit graanresten te behouden en de nutritionele waarden ervan in te zetten voor menselijke consumptie”, zegt biochemicus Jorge Gil-Martinez. “Dat kan ook 75% CO2-vermindering genereren, aangezien deze plantaardige voedingsstoffen via circulaire economie veel duurzamer zijn dan traditionele voedingsbronnen zoals vlees.”

 

De eerste commerciële toepassing in een wellicht lange rij is een vezelrijk ontbijtdrankje, ‘Canvas’ genaamd. “Elk flesje levert 39% van de dagelijks aanbevolen waarde aan voedingsvezels”, aldus de uitvinder. Het granendrankje, vorig jaar als kickstartproject gelanceerd, wordt momenteel aan de oostkust van de Verenigde Staten verkocht in vijf smaken:cacao, chai, latte, matcha en vanille. Binnenkort volgt de westkust en als de reacties van de consument positief zijn, zal AB InBev het drankje ook in Europa lanceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.