AB InBev investeert minder in Hoegaarden | RetailDetail

AB InBev investeert minder in Hoegaarden

AB InBev investeert minder in Hoegaarden

De Leuvense brouwer AB InBev gaat minder investeren in zijn witbier Hoegaarden. Het bier is geen prioriteit meer in Europa en dus gaat AB InBev meer investeren in andere bieren, zoals de radlervarianten van Hoegaarden.

Dalende populariteit

AB InBev heeft lang veel geïnvesteerd in Hoegaarden, dat momenteel erg bekend is in België, Nederland en Frankrijk. Daarnaast is het biermerk ook te vinden in andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk. Toch ziet AB InBev niet meer zoveel potentiële groei in het witbier.

 

In België en Nederland is de verkoop dan ook al een tijdje stabiel en in Frankrijk is er zelfs sprake van een lichte daling. Ook andere merken stellen vast dat witbier minder populair is geworden in eigen land en de buurlanden. “Wij verkopen ons witbier Vedett White vooral in het buitenland, zoals in Japan en China”, zegt brouwer Duvel Moortgat. “In eigen land is de vraag klein, omdat België verwend is met een diverse aanbod speciaalbieren.”

 

De beslissing van AB InBev wil niet zeggen dat het niet meer gaat investeren in Hoegaarden. “Hoegaarden blijft net als bijvoorbeeld Leffe een internationaal merk”, zegt Stuart MacFarlane, directeur van de Europese markt bij AB InBev. “In Azië behoudt Hoegaarden zijn titel als focus brand. Daar blijft het dus wel een merk waar we in investeren om het te laten groeien. In de afgelopen jaren steeg de populariteit van Hoegaarden in Rusland, China en Zuid-Korea.” Ook in fabriek van Hoegaarden, waar momenteel 80% voor export wordt geproduceerd, zal geïnvesteerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.